Nyt fald i masten?

Under sejlads i frisk vind gik taklingen op og storsejlsfaldet forsvandt ind - og ned - i masten. (!!) Og nu ligger det så et eller andet sted, hvor jeg ikke umiddelbart kan få fat i det. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg trække det helt ud ved mastefoden? Hvordan sætter man det rigtigt på igen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der fik du dig da lige en forskrækkelse hva
Men den nemmeste løsning er altså at lægge masten ned, træk det gamle fald ud og så kan du med en elektrikker søgefjeder stikke et nyt fald i masten. Du skal starte ved skivgattet i toppen af masten, det er nemmest hvis du tager skivgatterne ud medens du stikker det nye fald i. Sørg for at andre fald i masten står stramt, ellers kan du recikere at søgefjederen kommer rund om dem, hvilket vil give store problemer når du skal bruge faldene. Du skal lægge en takling om enden på faldet hvor du lader enderne af taklingen stikke en 15 cm ud for enden. Så har du noget at fastgører faldet til søgefjederen med når du skal trække det igennem.

V.h.  Håndværkeren
En mulighed er at bruge en såkaldt søgefjeder som elektrikkere anvender når de skal trække kabler. De kan købes i forskellige længder og tykkelser i div. byggemarkeder til ganske få penge ( har set en i Aldi til ca.50kr.).
Den førere du ind i den ene ende og fisker den ud i den anden ende. Så binder du en snor i evt. tacklegarn, trækker igennem og så binder faldet i tacklegarnet og trækker igennem igen. Så skulle den være der. Man gør det samme med ledninger.

P.S. Hvis du ikke vil op og kravle og dingle i 10 m. højde, så læg masten ned!

Mvh

Dennis

 Gør det rigtigt fra starten!

Der fik vi da vist lige overlappet hinanden :-)

 Gør det rigtigt fra starten!



Kære håndværker, Dennis og Anders!
Jeg har været fraværende (...åbenbart mit speciale?) et par dage, derfor det sene svar. Tusind tak! Hvor er det fedt at have adgang til sådan et forum og til sådan nogle mennesker, der umiddelbart finder løsninger på mit problem. Og som også finder årsager: for ja, det var jo mig selv, der havde lavet den uduelige takling på faldet til mit nye sejl. Og ja, det var da lidt overraskende, da skete ude i Kattegat, men først og fremmest var det irriterende at skulle lege motorbåd i månedsvis, når jeg nu så gerne vil sejle.

Derfor glæder jeg mig nu til at stifte nærmere bekendtskab med en 'søgefjeder' og til at få problemet løst, mens masten ligger ned. Og så lover jeg at fortsætte jeg med et brevkursus i taklinger. Og du har jo for længst gennemskuet problemet, Anders. Så derfor lover jeg også at fortsætte med knob og stik for viderekomne. Nu må der styr på det grundliggende.

Godt at vide, at I er der. Stol trygt på, at jeg snart vender tilbage med nye spørgsmål...

Tak - og mange hilsner

Annonce
Har du ikke mulighed for at hive en pilotline igennem med noget andet der går til toppen ?
Måske er dine kabler ikke i et rør.

Evt. kan du sænke en pilotline ned fra toppen, hvis du lodder den med en stak små møtrikker.
det kan du men så skal du søre for at den ikke svinger i bølgerne eller når du bevære dig på båden så den ikke snore sig om de andre
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis