Ny udendørs trappe

Hej

Jeg skal bygge en udendørs trppe, fra soveværelset ud til baghaven. Jeg har fået inspiration efter en trappe fra denne side: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=24778

Trappen på 4. billede er mit ønske under overskriften "Låg yttertrappa".

Er det muligt at konstruere sådan en trappe oven på fliser. (Klinker)?
Og er der nogen der kan hjælpe med hvor høje hver trin skal være? Eventuelt nogen der har en formel eller en side som kan udregne det. (Har kigget rundt, men forstod ikke det med 2 stigninger + 1 grund )

Sidst, er der nogen der kender en side med inspiration om forskellige trapper, som man selv kan konstruere?

Håber at hører fra Jer
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
to stigninger og en grund = 65 (eller 63)

Hvis stigningen er 18 cm siger du 18+18+X=65 altså 65-(18+18)=29 altså skal din grund være 29 cm (eller 27 cm hvis du regner med 63)

18 plejer at være et meget godt trin. Eks. tager du din samlede højde og dividerer med 18cm, så får du (som regel) et eller andet underligt tal, det runder du op eller ned og dividerer det med den samlede højde igen, så har du din trinhøjde 18,64758796856. Så lægger du den ind i formlen også har du din grund.

Du kan også bare lave en trappe der ser harmonisk ud i trinnene, eller måle på andre trapper omkring dig.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Korrekt, trappen laves udfra en gennemsnit skridt længde, hvilket var 63 cm men da vi generelt er blevet højere kan den godt opjusteres lidt som el sporto også skriver.

18 cm stigning og ca. 25-30 cm grund er de vejledende tal for en god trappe.

Er der børn i huset som skal bruge trappen også, kan det godt betale sig at strække trappen så stigningen er lidt lavere og grund lidt større, ellers ville jeg gå lidt den anden vej og hellere prioritere en lidt kortere trappe, med lidt mindre grund og større stigning.
Tusind tak for rådene og hjælpen. Det gjorde det meget nemmere for mig, nu har jeg fanget ideen. Tror også jeg vil følge rådet om selv at vurdere en passende højde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis