Dimensionering af bjælke - please help!

Jeg skal lave en "overdækket terrasse". I anførselstegn fordi der ikke skal tag på. Spærene skal blot ligge frit og bruges til at nogle klatreplanter skal vokse på dem. Spændet er 4,5 meter. Nogen idé om hvor stort sådan en bjælke skal dimensioneres?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nok nødt til at løfte sløret for, hvor lange spærene er.
Der er en del forskel på om de er 1 m eller 5 m lange og hvor tæt de ligger.
Hvis du stiller stolperne en meters penge inde under din bærebjælke i begge ender, bliver dit frie spænd kun 2,5 m og så vil en 5x5 fint kunne bære med 3 meter lange spær.
Ellers gå op i 6x6 hvis det skal være betydeligt længere spær.
Jeg ville vælge trykimprægneret træ, og i hvert fald arrangere et "tag" over bjælken, så den kommer til at ligge oventørt.

Med venlig hilsen
ktm

 

A.h.t. vægten er det en fordel at bredden ikke er for voldsom i forhold til højden, da det jo primært er højden der sikrer mod nedsynkning på midten. Men planken bør næppe være mindre end 50 mm i bredden når den skal bruges udendørs.
For en ubelastet planke mener jeg en tommelfingerregel siger at bredden x spænd i meter tilnærmelsesvis er lig højden på planken.
Det vil sige at en 50 mm planke, der skal spænde over en meter bør være mindst 50mm høj, skal den spænde over 2 meter bør den være mindst 50 x 100. Skal den spænde over 4,5 m bør den således være mindst 50 x 250.

Enig i, at der med fordel kan lægges en alumiumsskinne eller lign. ovenpå til at aflede vand. Kunne man finde noget gran ville det næppe være så skidt. Det er jo godt af vejen fra jordkontakt, lettere end fyr og ikke så fugtsugende. Og "vådvægten" har jo også betydning for om konstruktionen kommer til at hænge. Gran er vel i øvrigt det foretrukne spærtræ?
Tak for svarene! @ktm: Bjælken skal spænde over 4,5 meter og også være 4,5 meter lang (minus anlægsfladerne i begge sider). Den skal kun bære sig selv og lidt slyngplanter. Ændrer det ved svarene?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis