Stegepander - Kvalitet

Hej. Skal have en ny pande, da jeg stegte et plastik-køkkenredskab på den gamle.
 
Er der nogle der har erfaringer med noget i denne stil:

http://www.fastshop.dk/shop/jernstegepande-28-cm-825p.html

http://www.hwl.dk/products-pander+og+sauteuse-%280310pander%29/pande+jern+28+cm-%28591028%29.aspx

Jeg vil ikke have sliplet ting, da jeg er bange for den anvendte kemi ... Jeg står så og overvejer, om en almindelig stål-pande ikke er lige så god som en hvilken som helst anden mega dyr designer pande med et smart navn? Jeg ved godt at pris og kvalitet hænger sammen. Men jeg ved også, at pris og snobberi hænger sammen .. Derfor tænker jeg, om ikke sådan en stålpande af ukendt navn, er lige så god som alt muligt andet! Jeg tror ikke på at mine bøffer smager bedre, bare fordi der står Jamie Olivor på mine tools.  
 

og så lige noget helt andet; jeg har læst mig frem til at støbejernspander skulle levere en meget dårlig varmefordeling! Har I nogle erfaringer med det??
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En go gammeldags stegepande ved man hvad er. At en støbejerns pande skulle være en dårlig varme leder forstår jeg ikke, jeg har haft en nu i 30 år og den er rigtig go til bøffer og stegt flæsk, faktisk kunne jeg klare mig med den alene.
Den er dog upraktisk at lave pandekager og æggekage på, der har jeg en gammeldags stegepande iøvrigt købt brugt i sin tid. Den du har linket til i første link kan du godt investere i
Du har ingen grund til at føle skræk for teflon belægning, der er ikke brugt nogen form for kemikalier, det er en form for porselæn der kan tåle meget høje temperaturer uden at sprænges.
Det du nok mere skal hæfte dig ved, er hvordan skæftet er fastgjort til selve panden og hvad det er lavet af, det skal kunne tåle et ordentligt bræk, altså stil panden på en bord. Hold den fast med venstre og bræk så ned med højre hånd alt hvad du kan, holder den til det så en det godt lavet og kan holde i rigtigt mange år.

V.h.  Håndværkeren
De vil nok kigge lidt nede i Inspiration/Imerco hvis du begynder at brække håndtagene af deres stegepander ;-)
På den anden side vil det lærer dem at sælge noget ordentligt.

Støbejernspander skulle da være noget af de bedste til at fordele varmen, og aluminium som noget af de dårligste. Når du steger er det vigtigt at der er noget gods i panden, så den holder temperaturen, når der kommer kødet på. Derfor duer de letteste pander ikke. Har på den anden side set nogle pander, tror de hed Hackmann, der var så tunge at jeg ikke kunne løfte den med en hånd.

Green

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testhusholdning/article921458.ece

Green

hey igen. herligt med den hurtige respons.

Jeg har ellers læst mange advarsler om teflon og giftige gasser (ved høje temperature) og giftige stoffer i maden, når belægningen ryger af. I øvrigt fandt jeg mærket greenpan, som selv siger at de har lavet en ny belægning, der tåler højere temperaturer og skulle være gode og sikre for både forbrugeren og miljøet. ..

Jeg bestiller sådan en pande der i det øverste link. Håndtaget ser også ud til at være festnet godt nok. Jeg er i øvrigt enige med jer omkring varmen i smedejernspander. al logik taler for at varmen skulle være jævn og statisk.

Aheem, som jeg ser billederne på dine links, så er det jo sådan et par tynde "cowboybålpander" af presset plade. De er fine nok til at lave spejlæg og pandekager over bål eller brændefyret komfur med, men de er langt fra formstabile nok til et moderne komfur, og har en meget ujævn varmefordeling bl.a. pga det tynde materiale.

Hvis du søger en jernpande til alm. husholdningsbrug bør du gå efter en støbejernspande, som flere herover også anfører.

Annonce
støbejernspander de holder godt på varmen den steger flere minuter
efter at den komme til bords.
men de alubander de mister varmen allerede når den komme af  kogepladen
ligesom duk for solen.!
en støbejerns pande kan du bruge til det hele
også æggkage/pandekager/spejlæg/ bare den har lave sider
men ellers skal du gå efter en tykbundet pande
mange af dem har sandwich bund så de fordelervarmen bedre
men selv de kan slå sig hvis du laver den klassiske fejl
med at lige skylle fedtstoffet af under den kolde hane
imens panden er brandvarm
og lad nu være med at spørge hvordan jeg ved det
men det kst. en spritny pande som er ubrugelig nu
på alt andet end gaskomfur

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

den jeg har er over tyve år på bagen af en støbejernspande.
og er stadig i bedste veldgåene som den mest brugte pande.
Skrevet af hans2.hansen på 28 mar 2010 16:05
den jeg har er over tyve år på bagen af en støbejernspande.
og er stadig i bedste veldgåene som den mest brugte pande.
Hva søren er det  er du blevet lukket ud her  i weekenden Hans

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis