Jernkøl

Hejsa.

Jeg vil lige høre om der er nogen der har et godt råd, eller om jeg er helt gal på den.

Det drejer sig om at jeg jo sidste år købte en Mirage 28 fra 1976. Der skulle laves en del, men det er der taget højde for ved anskaffelse og pris.

Nu er jeg kommet til at jeg har renset hele bunden af for gl. maling. Det var godt nok et større arb. end jeg forventede. Jeg gjorde det for at se hvad der befandt sig under af gamle skader eller andet spændende. Er kommet frem til at bunden er i fremragende stand af en årg. 76. Der er et lille hul i gelcoaten på ca 1 mc2 sikkert fra noget den har ramt i vandet under sejlads, og ikke andet!
Samlingen ved køl og skrog har dog været fuget og lappet med forskellige tvivlsomme produkter, så de har selvsagt ikke holdt som de skulle. Den tager en lille bitte smule vand ind ved 2 af kølboltene. De kan ikke spændes mere! Nu har jeg renset alt gl. fugemasse og andet lappegrej af. Det inderste lag var lagt uden på bundmaling, og den slags er jo netop designet til at ikke noget hæfter på.

Det jeg så vil gøre  er at jeg renser godt af, sliber, vasker og affedter. Derefter et lag primer, ny fuge lagt korrekt og derefter bygger op med epoxy og glasvæv så det går ca 15 - 20 cm. ned på kølen, og op på skroget i "rundingen" så der alt i alt bliver et ca 40 -50 cm område til at tage trækket.
Er jeg helt gal på den eller ???

Gør det rigtigt fra starten!

Hejsa. Jeg vil lige høre om der er nogen der har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Høvlebænk på 27 mar 2010 19:47
A MAN GOT A DO WHAT A MAN GOT TO DO.
.

Da du jo gerne vil hjælpe andre, vil jeg da også gerne hjælpe dig.
         Ental versus flertal : eksempel : get a bigger hammer, må betragtes, som en opfordring til at anskaffe 1 stk. hammer af en vis størrelse.  Der vil således ikke være tale om these tools, men this tool.
Håber det kunne være til hjælp.
Så er der: " a man has got to do what a man has got to do " engelsk.
               " a man's gotta do wha a man's gotta do " amerikaniseret og i begge tilfælde ens på begge sider af what.
Der er således lidt problemer med din udgave.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
tjaee Lynæs jeg ved ikke lige hvem der har pist på din
sukkermad i dag siden du er ude efter mig personlig
på den måde men hvis det er mig så unskylder jeg da gerne
at jeg overhovedet eksistere men før jeg gør det vil
jeg gerne vide hvorfor men det er måske bare en
mærkelig måde at lukke dampen ud på

med hensyn til den sætning A MAN...... var skrevet
lige ud af luften uden statslig korrektur med højeste
universitetsgrad inden for sprog og hvis det er en forud-
sætning for at være med på siden at man er sproglig
korrekt så siger jeg tak og velbekomme og er væk
hurtigere end du kan forestille dig men så overvej
lige selv at smutte for du har da ikke læst ordentlig
hvad det er der står og hvordan den betragtes
derfor these og ikke this

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

ude efter dig ? det forstår jeg da ikke, jeg tænkte da, det var rart for dig at vide, til næste gang du vil bruge det.

Derudover finder jeg det højst underligt at en person, som selv siger, han ikke ved noget om både, alligevel rådgiver om noget så vigtigt, som kølbefæstigelse. Det er selvfølgelig en formildende omstændighed at du oplyser manglende viden, men hvorfor så " rådgive " ? , En køl, som vippes , vrides og i det hele taget kommer under stor belastning i vind og sø , skal sidde fast, og ikke rokke under nogen omstændigheder, det medfører slitage og andre skader i befæstigelse, skulle disse skader medvirke til en større umiddelbar skade, som vil medføre fare, kan man jo ikke bare" hoppe af."
Så man bør være lidt varsom med sine udtalelser i den slags sager.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu udtalte jeg mig heller ikke om om den skulle sidde fast eller ikke
men udelukkende kom med et foreslag til hvordan utætheden evt.
kunne løses
jeg ved sgu´godt at kølen skal sidde fast på skroget
hvis det ikke lige er en svingkøl men så er vi ovre i helt
andre boldgader og kommer ikke dette ved

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også