Jernkøl

Hejsa.

Jeg vil lige høre om der er nogen der har et godt råd, eller om jeg er helt gal på den.

Det drejer sig om at jeg jo sidste år købte en Mirage 28 fra 1976. Der skulle laves en del, men det er der taget højde for ved anskaffelse og pris.

Nu er jeg kommet til at jeg har renset hele bunden af for gl. maling. Det var godt nok et større arb. end jeg forventede. Jeg gjorde det for at se hvad der befandt sig under af gamle skader eller andet spændende. Er kommet frem til at bunden er i fremragende stand af en årg. 76. Der er et lille hul i gelcoaten på ca 1 mc2 sikkert fra noget den har ramt i vandet under sejlads, og ikke andet!
Samlingen ved køl og skrog har dog været fuget og lappet med forskellige tvivlsomme produkter, så de har selvsagt ikke holdt som de skulle. Den tager en lille bitte smule vand ind ved 2 af kølboltene. De kan ikke spændes mere! Nu har jeg renset alt gl. fugemasse og andet lappegrej af. Det inderste lag var lagt uden på bundmaling, og den slags er jo netop designet til at ikke noget hæfter på.

Det jeg så vil gøre  er at jeg renser godt af, sliber, vasker og affedter. Derefter et lag primer, ny fuge lagt korrekt og derefter bygger op med epoxy og glasvæv så det går ca 15 - 20 cm. ned på kølen, og op på skroget i "rundingen" så der alt i alt bliver et ca 40 -50 cm område til at tage trækket.
Er jeg helt gal på den eller ???

Gør det rigtigt fra starten!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen med at lægge epoxy på kan du godt glemme alt om, det vil blot give dig større problemer med vand der trænger op bag det nye lag du har lagt ned af jernkølen.
For hvad mange ikke tænker over er at selve balast kølen kan bevæge sig i forhold til skroget, hvis det skulle undgås skulle man som enkelte både engang blev lavet, have balasten indstøbt i kølen.
Det bedste du kan gører efter min mening, er at rense grundigt ud i sammenføjningen, og så fylde efter med en ægte Sicaflex, det er den stærkeste løsning jeg kender. Og der skal ikke primes bag det. Hvad der faktisk er endnu mere vigtigt er at du får renset op i det lille hul du har fundet og får lagt noget epoxyspartel i hullet så det bliver 100 % lukket, for det er en åben invitation til osmose angreb.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker.

Jeg er helt enig med dig hvad angår det lille hul. Det er også rigtigt at kølen bevæger sig under sejlads. Det er værst med vandindtrængen på bagbord halse, men hvordan kan det være at jeg ikke skal prime først ? Er det af hensyn til vedhæftningen eller andet? Jeg ville bare mene det var med til at lukke det "bare" jern mod rust.

Mange tak for svar

Mvh

Dennis

selv om jeg ikke ved ret meget om både
så er her for 2 øres (måske dumt)foreslag
med hensyn til utæthed ved bolte
ville det så ikke være en god ide at
tage en bolt af gangen og sørge for
at der bliver sat en gummibøsning
på hver side af hullet hvor de gennembryder
skroget og så en gang fedt i selve hullet hvor
bolt går igennem lidt al la det man gør på skrueaksler

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Høvle.

Det er ikke så meget fordi der kommer lidt vand, vi snakker om ½ liter ved et par timers hård sejlads, men mere at der kommer vand i selve konstruktionen som kan gøre yderligere skade. Hvis jeg skulle til at have kølen af skal jeg også have kranløft osv. Det er et lidt dyrere og mere omfattende indgreb. Ellers godt forslag.

Mvh

Dennis

A MAN GOT A DO WHAT A MAN GOT TO DO

jamen så har jeg lige et tillægs foreslag
kan du ikke komme til at sænke kølvægten
på samme måde som når gearkasser på
baghjulstrukne biler bliver taget af
bare hvor du bruger to kraftige værksteds-
donkrafte med lang arm også kaldt højtløfter
rækker ca. 75-80cm op
og så lirke den ned mens du løsner møtrikerne
og så på det sidste stykke kun tager en side af gangen
og sørger for at spænde møtrik på igen så den holder
imens du gør det samme ved den anden side
ja nu gik jeg ud fra kun to bolte men kunne også
gennem føres med flere bolte bare der er minimum
en der bliver på til at styre så det ikke vælter

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Hvis det var for at hindre kølen i at ruste, var det bedre du gav den en ægte stålhud (flydende aluminium), men sicaflex er noget "frygteligt stads" det hæfter på næsten alt og det kan kun med møje fjernes mekanisk igen. En af grundene til at jeg sværger til det middel, ligger i at det kun tørre på overfladen, bare et par mm. under overfladen er det stadig "flydende" og meget elastisk. Så sørg for at det kun kommer på der hvor det skal værer, får du det på tøjet så er det sket med den beklædning. det kan nuldres af fingrene.
Kære Høvlebænk.
Du skal ned i en sådan båd for at se hvordan en køl er spændt fast, og at løsne den er altså ikke bare lige noget man gør med et par donkrafte. Det er som regel også hele skroget man løfter så kølen står fast i en der til indrettet ramme. Og så er der altså ikke gummi masse på hele bespændnings fladen kun lige i kanten, for når man skal samle køl og skrog lægges et "tykt" lag våd måtte og polyester på selve køltoppen skroget sænkes ned og kølen spændes fast. Det overskydende bliver presset ud langs siderne og fjernes mekanisk !
det med at kølen bliver sænket ned igennem skibet
var jeg ikke klar over kendte kun til køl der blev
påspændt nede fra efter at skiv var bygget
men jeg skrev også at jeg ikke ved ret meget om båd
men somme tider kan et skæv småskørt og måske enda
helt åndsvag input give genvejen til den rigtige løsning
det har jeg altid sagt til mine medarbejdere at der ikke
er nogen dumme foreslag så længe de er creative og
løsnings minded hen imod at løse opgaven bedst og
sommetider også smartest nogle af de foreslag har ikke
kunnet hjælpe lige her og nu men de bliver husket som
mulige til en anden gang og bliver taget med i overvejelserne

Først. Så skal kølen ikke bevæge sig, den skal sidde urokkeligt fast, således at kølens flade overside ligger helt tæt til undersiden på båden, ingen slinger der. Jeg ved ikke, om dine kølbolte er spændt, hvis ikke skal de spændes godt til. En mulighed er at løsne kølboltene understøt skroget og grav lidt af jorden eller hæv båden, så der er en sprække mellem køl/båd. Der renses så godt som mulig, rustbeskytte,s hvorefter en stærk masse som hærder hårdt op kommes i sprækken, kølen spændes igen og det der presses ud fjernes straks. Sikaflex kan så forsegle reparationen.
Spørgsmålet er så, har " Kølkassen " nogen skader, huller massakreret, delamineringer eller andet. Et typisk problem for f.eks. Bianca 26, ved ikke med din.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Høvlebænk på 27 mar 2010 19:15
selv om jeg ikke ved ret meget om både
så er her for 2 øres (måske dumt)foreslag
med hensyn til utæthed ved bolte
ville det så ikke være en god ide at
tage en bolt af gangen og sørge for
at der bliver sat en gummibøsning
på hver side af hullet hvor de gennembryder
skroget og så en gang fedt i selve hullet hvor
bolt går igennem lidt al la det man gør på skrueaksler
Du har ret i een ting ihvertfald, det er et dumt forslag, de 2 dele skal ligge helt tæt sammen, ingen elastik.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også