lyddæmper på udstødning

Min makker og jeg har i vores træjolle, en indenbords Yanmar 9 kh. diesel. Den "knalder" imidlertid ret meget i udstødningen, og det generer både os når vi sejler, ligesom andre bemærker den høje lyd.
Jeg ved man kan købe en lyddæmper og montere i udstødningssystemet, men er usikker på om der er krav om, at den skal ligge i bestemt højde og andet??
Motoren er saltvandskølet.
Håber der er noget har har et par inputt, eller erfaring - eller alternativ måde at reducere støjen på.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et spørgsmål om du bare har den til at gå lodret op fra motoren eller du har den ud igennem agterenden af båden. Er det lodret afgang kan en almindelig lyddæmper fra en bil gøre det, men skal den løbe i bunden af båden og ud agter er det en anden sag. Det bedste er at blande vand i udstødningen lige efter den lydpotte der almindeligvis sidder på enhver motor, herfa kan du så fører udstødningen hen i en gummi lydpotte der skal anbringes over vandlinien og så videre ud igennem agterenden af båden. Så skulle den være dæmpet ret meget. Du kan bruge specielle gummi slanger fra vandblanderen og hele vejen ud. Det du så bare altid skal huske, er at lukke for vandet lige inden du stopper motoren, og først åbne når motoren er igen.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis