Nyt Oliefyr - forkert opsætning?

Hej Jeg er sikker på der er noget som er samlet forkert da jeg fik nyt oliefyr.
Mit gamle oliefyr var et BP fyr hvor fyr og tank var i et.
Efter jeg har fået nyt fyr har mit forbrug været helt hen i været, mit forbrug er steget med over 10000 kr. i forhold til det gamle fyr fra 1980.

I dag har jeg prøvet at lukke for alle radiatorerne, og her er det at jeg er sikker på noget ikke er som det skal være.

Det der skete var at røret til EXP. BEH. (vist på billede som nr. 3) samt fremløb (vist på billede som nr.2) blev 60 grader varmt på begge rør, og retur var helt kold.

Jeg har tegnet en lille tegning over mit oliefyr hvordan jeg kan fornemme det ser ud, jeg er dog usikker på EXP. BEH. Hvad der mere køre op til den, da den er lukket inde på loftet. Mit fyrrum er i garagen, så den måde rørene går der fra, er jeg sikker på.

Er der en som kan se ud fra min tegning hvad der er samlet forkert?

Hilsen Jimmy

Hej Jeg er sikker på der er noget som er samlet... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jimmy
Du skriver tidliger at du har lukket for vvb, og kører på el nu. Prøv at gøre det igen og tjek din elmåler, hvis den bruger MEGET mere end normalt, så kan det være du fyrer din solvarme op. Har du tænkt over om du har haft is/sne på dine solfangere på taget her i vinter..??
Hvis du ikke har haft det, er det sikkert at din installation ikke er rigtig udført, og du har brug olie på at varme den op.
Jeg tror din solvarme har kølet din vvb ned, her i vinter...
Hej jkj
Som du kan se på tegningen så er der udtag på tanken til solvarme, men jeg har ikke købt dem endnu.
Det er et standart lukket system i tanken DVS. en tank med 2 spiraler, og en el patron i midten, så udanset hvad så pumper jeg ikke varme op i fangerne.

Hilsen
Jimmy
det kan være at der ikke er sat ventil på op til din ekspansion så det hele tiden løber igennem den og bliver kølet ned og den kan også værer fordi der ikke sider nogen ventil der lukker når din vvb er varm men tag et billede så skal jeg hurtig sig e om det er lavet regtigt
Hej kristian.
Jeg kan med sikkerhed sige der ikke er nogen ventil, så skal den sidde helt oppe ved ekspansion.
Jeg ved ikke om der sad en ventil i det gamle oliefyr? hvad gør denne denne ventil?

Alt er sat op som vist på billedet, den eneste ventil der sidder er den til som skal være der.

Hilsen
   Jimmy
Blot for en ordens skyld, så vil dit rør op til ekspansionsbeholderen naturligvis være varm, da varme stiger opad. Det kan ikke være anderledes.

Det er ikke fyret istedet der er justeret helt hen i vejret, - så den slet ikke forbrænder olien rent. Brænder den ikke rent og optimalt justeret med luft, så tror jeg du lynhurtigt kan få et megaforbrug.
Annonce

Jeg har haft en mand ude og juster fyret, men hvem ved, hvad han har lavet?

Jeg er med på røret bliver varmt, men der er ingen forskæld på om det er røret der går til radiatorerne eller til ekspansion, det er samme grader, samt når jeg lukker for alle radiatorerne, så er røret til ekspansion beholderen samme grader som fyret?

Jeg ville mene hvis røret til ekspansion er så varmt så spiller jeg vel varme?

Hilsen
     Jimmy

Jo, afhængigt af hvor godt rør og ekspansionsbeholder er isoleret, så vil du spilde varme, men er de rigtig godt isoleret er det nu nok begrænset.

Er det et 1 plans hus eller i flere plan ?

Du skriver at eksp. sidder frostfrit, så må du også kunnne mærke på området omkring den, om det er ekstremt varmt, det burde det jo være hvis den er dårligt isoleret og den skal være årsag til det store forbrug.

Fylder du vand på anlægget ? - og hvor ofte ?

Hvor meget af tiden har din vvb kørt på el ?

Du skriver at den gamle vvb kunne levere varmt vand til 10 minutters bad, men at det rækker bedre med den nye beholder på 300 L. Altså hvis du selv eller evt teenagebørn nu bader til der ikke er mere varmt vand, - så tror jeg du der har forklaringen på dit stigende forbrug kombineret med den lidt hårde vinter.

Jeg tror ikke på, at det er cirkulation gennem din eksp. for når rørføring ikke er ændret så kan der jo heller ikke være ændret på det. 
Hvis man har en ventil til at reducere flow gennem eksp, så sidder den altid på forbindelsen tilbage til en returstreng. Røret fra fyr til eksp er altid en forbindelse uden hindringer.
Giver det nogen forskel hvis der ikke havde være et T stykke på frem og returen fra/til fyret. Sådan at det var en streng til huset og beholderen?
Kan det ikke tænkes ham der har skiftet dit fyr ud har kommet til at bytte om på fremløb og retur det må så afgjort give et øget forbrug

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis