Nyt Oliefyr - forkert opsætning?

Hej Jeg er sikker på der er noget som er samlet forkert da jeg fik nyt oliefyr.
Mit gamle oliefyr var et BP fyr hvor fyr og tank var i et.
Efter jeg har fået nyt fyr har mit forbrug været helt hen i været, mit forbrug er steget med over 10000 kr. i forhold til det gamle fyr fra 1980.

I dag har jeg prøvet at lukke for alle radiatorerne, og her er det at jeg er sikker på noget ikke er som det skal være.

Det der skete var at røret til EXP. BEH. (vist på billede som nr. 3) samt fremløb (vist på billede som nr.2) blev 60 grader varmt på begge rør, og retur var helt kold.

Jeg har tegnet en lille tegning over mit oliefyr hvordan jeg kan fornemme det ser ud, jeg er dog usikker på EXP. BEH. Hvad der mere køre op til den, da den er lukket inde på loftet. Mit fyrrum er i garagen, så den måde rørene går der fra, er jeg sikker på.

Er der en som kan se ud fra min tegning hvad der er samlet forkert?

Hilsen Jimmy

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umidlbart ser det ok ud , men der kan måske være et eller andet ved din solbeholder, måske din styring er defekt og pumper varme op i dine solpaneler ? Du skal også tænke på at olien er steget ganske voldsomt og vinteren har været ekstrem hård i år. Mvh
Dennis

Hej Dennis

Ja du har ret i at olien er steget men alene på de 6 måneder jeg har haft det nye fyr her har jeg brugt 1500 L mere olie så toltalt 2500 L på 6 måneder og tanken er tom nu, så det er meget.

Jeg har ikke noget sol på endnu, og det har ikke noget at sige da det køre på et lukket system, og kun på tanken.

Jeg kan stadig ikke forstå hvordan det kan være rørene bliver varme, når jeg lukker for varmen.
Jeg glemte også at skrive i mit første indlæg at jeg har lukket for varmvands beholderen så det er kun el jeg køre på den nu.

Selv om jeg har varme på i huset er TEMP. den samme både på EXP. BEH. og radiatorerne, det er vel ikke normalt?

Hilsen
    Jimmy

 

Der må helt sikkert være noget rivende galt, når det koster mere brændsel, efter at have fået installeret en fin, politisk korrekt energibesparende kedel
Er der lavet noget om ved indføringen over til huset?
Godt nok har det været en hård vinter, men slet ikke noget der berettiger til ekstremt meget mere brændsel.

Det er så ikke første gang i historien, at der loves meget mere end virkeligheden kan leve op til.
Jeg ville blive en kende utilfreds med en sådan sag.
Du må have fat i nakken på leverandøren

Med venlig hilsen
ktm

 

Man plejer at lave et omløb til exp, hvis den sidder frostudsat, enten med en returventil til at drosle strengen med, eller en hane af en slags så man lukker af for gennemløbet, tjek om der ikke er en retur streng fra din exp hvor der måske er åbnet helt . Ellers skal der syn for sagen for at hjælpe *S*
Mvh
Dennis

Har du forøvrigt snakket med ham der har indstalleret fyret ? kunne jo være han kunne hjælpe, han har ihvertfald 1 hånds viden om det  (eller burdte have det  )
Der er ikke lavet noget om til huset, rørene er skåret inde i fyrummet og så er der kommet nye rør på resten til fyret (også til vandet)
Jeg er virkelig i tivl og det kan være regtigt at en EXP. BEH. skal være varm, det er jo ikke en tryk beholder?

Hilsen
Jimmy
Annonce
Nu du selv nævner det. Hvorfor propper du ikke den åbne exp af og monterer en tryk exp istedet ? Det kan kun være en fordel for dig da den kan sidde i det opvarmede fyrrum og du får et noget højere truk på dit anlæg som gør udluftning betydeligt nemmere
kan laves for 5-600 kr (kommer lidt an på størelsen af  trykbeholder)
+ lidt til montering hvis du ikke kan gøre det selv (er dog ret nemt)
Du skal bruge et sikkerheds agregat samt en beholder.
En god ide er at montere en kuglehane før trykbeholderen (ikke før sikkerhedsventilen, denne må ikke kunne afspæres) så er det meget nemmere i fremtiden at skifte exp beholderen hvis den bliver defekt (slipper for at tømme anlæget)
sorry Dennis jeg tror vi postet på samme tid
EXP er ikke frostudsat.
Jeg husker på det gamle PB fyr var der en hane som man skruet op på når det blev venter, jeg nået ikke at prøve den af i de 3 år jeg boet her inden jeg købte nyt, varmen har aldrig fejlet noget på det fyr, grunden til jeg har skiftet var jeg ville prøve varkumfangere eller hvad det hedder, og så var min gamle beholder kalket til så et 10 min bad så var der koldt vand, nu har jeg 300 l og kan tage af, det rekker noget bedere, men lige pt er det en dyr løsning

Hilsen
Jimmy
Skrevet af Smeden Nordfyn på 26 mar 2010 18:14
Nu du selv nævner det. Hvorfor propper du ikke den åbne exp af og monterer en tryk exp istedet ? Det kan kun være en fordel for dig da den kan sidde i det opvarmede fyrrum og du får et noget højere truk på dit anlæg som gør udluftning betydeligt nemmere
Jeg arbejder på sagen, problemet er bare, jeg skal rive det meste af min opgang ned for at komme til den, derfor køre jeg stadig på den.

Hilsen
    Jimmy

Du behøver ikke fjerne den , bare afprobbe røret (rørene hvis der er en retur fra den også) så skulle det jo være fjong ;-)
ja den er jeg med på men hvor nummer 2 rør er, det kan kun være et sted, og så står den på nedrevning for at komme der ind

Der kan næsten kun være en retur et sted ellers kan fremløbet og røret til exp. ikke være 60 grader når jeg lukker for varmen?

Hilsen
Jimmy
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis