Pris professor?

MARSTAL!!!!!!!

Min motor har jo efter hånden været en del til debat så syns lige jeg vil fortsætte stilen ;-)

Har nu skildt den ad og fundet ud af at ventillyfteafstanden har været for stor har snakket med marstal og han mener at man bare kan lodde lidt på i bunden af ventilet (Afstanden skal være på 025mm men er på over 1mm!!!)

Derudover havde en stempelring sat sig fast og ikke nok med det, afstanden i samlingen på stempelringende er på over 1mm hvor der kun må være 030mm!!!

Dvs. at jeg skal have nye stempelringe (+olieringe) og et paknings sæt hvilket med moms og forsendelse løber op i 3270.75,- !!!!!!!!?????????

Det er sørme mange penge!!!! (måske det bare er prisen hva sir i?)

og nu til spørgsmålet?
Ved nogen om der bruges de præcis samme ringe i andre motorer så de måske ka skaffes lidt billigere?

Og, ka en motorsavkøndig selv lave en toppakning der er god nok (kender nemlig en der siger han kan)? Går ud fra at de andre pakninger "bare" kan skæres ud i noget paknings papir (altså til side dæksler og ventil dæksel mm)

Hurtige svar belønnes med en tak fra hjertet ;-)
(jeg skal nemlig helst vide om jeg skal bestille tingene hos marstal senest på mandag så jeg ka ha dem i påsken.)

De var hvist det.

Nej vendt lige en sidste ting ventil fjedrene syns min motor ven er lidt løse men hvor stor betydning har det? på fabrikken siger han at det er lige meget og at de ikke behøver at blive skiftet?

Hvis de i så fald skal skiftes kan jeg så bruge andre fjedre end de originale fra marstal er det evt standart størelse som bruges i andre motorer (jeg spørger igen pga Prisen)

Nu skal der jo ikke lyde et eneste ondt ord om Mortor fabrikken marstal, han ka jo ikke gøre for at jeg er en fattig studerende uden en mønt på lommen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ved jeg ikke Anders men du spare da når du selv er i stand til at
gøre arbejdet så skal den da ikke først sende over/laves/sendes tilbage
hvilken hurtig kan bliver et par tudser mere

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jamen det' da rigtigt.
Har heller ingen intensioner om at være nærrig per eller at lave noget klamp
Jeg har som sagt bare ikke helt så mange penge ja så er der i hvert fald ikke råd til benzin når motoren er klar hø hø

Mvh. Anders -

Min erfaring siger at du for hvad du betaler for ved Marstal. De reservedele er klart pengene vær.

Jeg var med til at renovere en 5hk marstal for 3år siden. Den havde lagt i en båd udendørs i 15år den var tæret igennem i foringen. ejeren havde bare aldrig fået gjort noget ved det. Vi kørte ned kørte ned til marstal og fik en snak, en ny foring, nogen pakninger og stempel olieringe. Vi skiftede foringen og drejede 2 gange på håndsvinget og den startede.

Han forklarede også hvordan foringerne var lavet. Det var noget med at det flydende jern havde lagt i en tromle og kørt rundt mens det størknede så strukturen følger den runde form i foringen. Og ikke ligger hulter til bulter som ved en almindelig støbning.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Det lyder som om du har brug for et nyt stempel, nye stødstænger osv. jeg ville ikke gide renovere på den.

Dr_Lyn
Hej jeg tror bestemt også at reservedelene hos marstal er tip top iorden. MEN eksempelvis stempelringende sku eftersigende være præcis magen til dem der sidder i en eller anden veteran ford. Det er jo ikke noget de selv har stået og lvet så formenlig er det de samme reservedele der også blev brugt i andre motorer?

Og dr_lyn hvordan får du den konklution? stemplerne og stødstænger fejler bestemt ikke noget?

Mvh. Anders -

Annonce
Du kunne jo høre ved en normal cylinderservice eller motorrenoveringsanstalt, om ikke de kan finde stempelringene til dig.
Giv dem stemplet, som de kan måle ud fra. Så kan det hænde, at du selv lige må justere ringgabet inden montering.
Et sæt stempelringe komplet koster sjældent mere end 500 kr. pr. stempel for de dyreste. En Marstal motor er næppe den allermest krævende, man har oplevet!
Hvis man ved, hvad man har med at gøre, er det ikke nogen større kunst, at hugge en toppakning ud til en sådan lavtydende motor, der måske oven i købet er sideventilet, hvilket giver en meget simpel pakning.

Med venlig hilsen
ktm

yes det er side ventiler ;-)

Mvh. Anders -

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis