Nyt gulv med gulvvarme?

Hej alle sammen.
Min kæreste og jeg er i fuld gang med at renovere vores hus.
Vores "problem" ligger så i guvlene.
Huset er fra 1965, er 96kvm med fuld kælder.

Dækket mellem kælderen og stuen plan er lavet på følgende måde:

Betondæk med nogen jern ca 20cm., Legaærter2-4cm, Beton.2-4cm.
Det er set fra kælderen af

Nu har vi så fjernet den øverste beton og legaærterne.
Så langt så godt, nu er spørgsmålet så bare, vi kunne godt tænke os gulvvarme, men der er højst plads til 100mm under gulvet når det bliver rettet op.

Vil det så overhovedet give nogen fornuft at ligge gulvvarme når der nu ikke kan komme mere isolering i?

Vi har også overvejet at brække hele de betondæk ned, da der er nogen revner langs muren hele vejen rundt.

Nede fra kæleren ser betondækket fint ud, det er helt plan og ingen revner.

Det ville jo også spare en masse tid på at rette gulvet op hvis jeg i stedet for at rette det gamle betondæk op,  lavede et trædæk, i nogen spærtræ i 245mm, og så ville vi også kunne isolerer det fuldt jo

vi regner med at skulle ligge noget Mat lakeret Ask på gulvet

Derfor ville jeg bare lige høre hvad jeres holdning til dette er?

mvh
Peter Nielsen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter. Styrolit har et system der hedder Multivent. Det er en 55 mm tyk flamingoplade der ligner lidt et skakbræt. I disse "spor" lægges gulvvarmeslangerne og der fyldes op med ovntørret sand. Ovenpå udlægges en plade, f.eks. 22 mm gulvspånplade, til at fordele trykket og så skal der bare det ønskede gulv ovenpå, f.eks et lamelparket  Hvis du har plads til mere er det jo bare med at lægge nogle flamingo plader, af en god kvalitet G150, under hele denne konstruktion

http://www.styrolit.dk/p58.asp#Installationsgulv

M.v.h
Ronni Dalgaard.
Du kan også godt lave det i træ, som du selv er inde på

Du skal "bare" lægge dine gulvarmeslanger i mellem forskallingsbrædder, med varmefordelingsplader
Oven på dette kan der lægges trægulve eller en gulvgips og fliser

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har også betondæk og skal snart etablere gulvvarme.

Jeg har kigget på nogle varmefordelingsplader med polystyren på bagsiden, som ligges direkte på betongulvet. I dem ligger man rørene og ovenpå et svømmende trægulv. For mig vil det være den letteste løsning og så er højden kun 25 mm + trægulvet.

http://www.rothscandinavia.dk/pdf_dk/gvd-31.pdf


 
Super.
Tror at jeg lader det gamle betondæk være
Det bliver nok et for stort arbejde at fjerne det pt

Min plan er så at lægte op, og rette gulvet op med lægterne.
Fylde 100mm isolering mellem lægterne, (Guvet er ret ujævnt, så det er kun ude i siderne at isoleringen bliver lidt presset, på midten er der 110mm til overkant. )
Der på vil jeg så ligge forskalningsbrædder, og så alu varmefordelingsplader M, gulvslanger.
Oven på dette havde jeg så tænkt mig at ligge gulvgips

Men er der nogen der ved om de 100mm vil være nok?
Mener jo at varmen der går i betonen jo ikke er totalt spild, da kælderen er opvarmet

Tak for jeres svar
Så længe der er opvarmet kælder under, er det jo kun den smule varmespil der er i kuldebroen ud til soklen/ydervæggen, så ville ikke stoppe mig for at lave ovenstående opbygning.
Nu er gulvet lagt.
Det blev dog uden gulvvarme

Havde ikke lige tid og råd til  gulvvarmen i denne omgang

Der var også meget stor forskel på hvor meget isolering der kunne komme i det, nogen steder var et blot 50mm andre steder var det 100mm

Tak for jeres svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis