Hvilken maskine til "lille" gulvafslibning o.m.a.

Kære lav-det-selv folk

Jeg har læst og læst og læst om afslibning af gulve - og der er jo absolut delte meninger.

MEN - nu har jeg besluttet, at jeg godt kan "lave-det-selv"

Jeg har et bøgeparketgulv i en gang, der trænger til afslibning og ny lakering.

Vedr. afslibning:
Gulvet er ca. 1 x 3,5 meter - og lakken er MEGET slidt (men endnu ikke gennemslidt). Hvilken maskine vil I anbefale jeg buger. En alm. gulvafslibningsmaskine synes jeg virker liiige lovlig voldsom til det lille areal. Findes der mindre maskiner? Det vil ikke genere mig, at sidde på knæene og ordne hele gulvet, ligesom jeg tænker, at jeg vil have mere føling med træet/selve slibningen?

Hvilket korn skal jeg starte/slutte med. Jeg læste om en der afsluttede med korn 500 - er det ikke lidt "overkill"?

Hvor lang tid kan jeg nogenlunde forvente en sådan afslibning tager? Kan jeg nå det på en dag? (Måske et dumt spørgsmål, men når jeg læser om hvor svært og vanskeligt det er at slibe gulve selv, lyder det jo som noget man skal være meget omhyggelig med, og omhyggelighed tager jo sin tid)

Vedr. lakering:
Lakken skal være mat og hvidpigmenteret. Der er megen trafik på gulvet, men kun i strømpesokker.

Hvilken lak er den ultimativt bedste (og flotteste)? (og i behøves ikke komme med forslag om oliebehandling) Og hvor mange gange lak - 2 el. 3?

Skal gulvet slibes let mellem lakeringerne? (Nogle synes de skal - andre ikke)

Kan jeg påføre lakken med rulle, når den er hvidpigmenteret?

Hvordan gør jeg med lakken - bruger en malerbakke, eller hælder en "klat" ud på gulvet, og fordeler den?

Jeg vil sætte pris på om der ikke kom en masse foreslag om, at det ville være nemmere og bedre at få en gulvmand til at ordne det. Jeg har besluttet at gøre det selv, og spørger bare om de ting, jeg ikke synes jeg har kunne finde noget ordentligt svar på.

På forhånd tak for hjælpen

/gitte

Det skal lige siges, at jeg ofte gør det selv, og er ferm (og fortrolig) med både værktøj og maskiner - jeg har bare ikke lige prøvet et gulv før. Så et lille gulv i en mørk gang, er jo et godt sted at starte....
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du er godt fortrolig med en excentrisliber , kan du godt klare det med den , bare du vælger en med en stor sål og som kan skrues ned i omdrejninger
brug ikke for groft noget papir
lakken smøres på med en malerrulle på samme måde som på en væg , men brug en rulle af god kvalitet ( ret vigtigt til lak )og laker helst 3 gange

MVH

gulvmontøren
Som Bredker siger - det går fint med excentersliberen (med mindre der er tale om fem lag gammel fernis). Du kan med fordel bruge slibeolie (eller petroleum - billigere), så slipper du for at skulle skifte papir konstant.
Tror jeg ville slutte med korn 240. Med så lille et gulv tager det ikke mange minutter pr. overkørsel, når først lakken er af - men det kan du bedst selv .

Og helt sikkert - mellemslib efter første lag. Træet rejser sig lidt ved første lag lak. Bare en hurtig tur med håndslibning er rigelig. I teorien skal der slibes let efter 2. lag - synes ikke selv, det er nødvendigt.

Hvilken lak? Jeg sværger hårdt til oliebaseret pga. styrke og smidighed - men den skulle ikke være så UV-bestandig som nogle af de vandbaserede. Køb under alle omstændigheder en ordentlig kvalitet - det er for risky at satse på en billig, arbejdet sat i forhold...!

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis det skal gå hurtig og du ønsker at komme ned til frisk træ
kan du bruge en båndsliber påsat en ekstra ramme til at styre hvor dyb
den skal slibe + en trekantsliber i hjørnerne
nu ved jeg ikke hvor gammel eller hvad lak der er brugt
men hvis det er en af de lidt ældre lacker kan du også bruge
skrabere det går ret hurtig med en af tohåndsscraperne
men igen kun hvis du har besluttet dig til at du vil ned til frisk træ
der efter afsliber du med en korn 80-120 hvorefter du går op til
150-180 og slutter med 240 det kan lyde som overkill men
er det ikke du vil få super flot finish og husk at støvsug immellem
hver korn størrelse efter du har lakeret første gang laver du en
let slibning med håndklods korn 240 for at fjerne de rejste træ fibre
og husk at støvsug imellem hver slibning evt. aftørring med fugtig klud
din fjende nr.1 her er støv også inden første lakering slib imellem hver lag lack
og end med korn 400 inden sidste lag og jeg ville give 5-8 lag da det jo er
et gennemgangs areal som bliver hårdt brugt som kræver en virkelig holdbar
overflade og så ville jeg bruge pensel da min erfaring med rulle er at de har
tendens til at lave bobler/nobre på hårde overflader hvorimod en god
pensel med en god lack hvor der ikke spares på lacken flyder sammen så
man ikke kan se penselstrøgende
foreslag til lak kunne være en vandbaseret epoxylack de er utrolig stærke
men jeg ved ikke om de fåes hvidpicmenteret
og et godt råd når du røre lacker op er lad være med at røre for hurtig
så der kommer luftbobler i hvis du er uheldig kan de ses bagefter når lacken
er tør og så skal du til at starte forfra

håber det hjalp dig Gitte
ellers så sig til held og lykke
med projectet selv om det
nok tager længere tid end
beregnet så bare klø på
det er ikke så svært men
tager tid

Mvh
Dennis
Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

glemte lige at sige grunden til mellem slibningerne
er at du har brug for mekanisk vedhæftelse til foregående lag

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også