Hvis det kan inspirere jer så har jeg anlagt min have (på ca. 350 m2) ud fra betragtningen at så meget som muligt skal kunne spises, også ligegyldigt om jeg nu gør det eller ej. Spiser jeg det ikke selv så er der masser af fugle og pindsvin der har glæde af frugterne. Fidusen er at man har glæde af sine planter 2 gange, ud over at de selvfølgelig det meste af sommeren er grønne, idet at man først om foråret har blomstringen, og efterfølgende i megetlang tid kan glæde sig over de forskellige farve nuancer som frugterne har. Man må heller ikke snyde sig for diverse krydderurter som ud over at berige haven med blomster også giver ens mad et pif som når man først har vænnet sig til friske urter ikke vil undværer.
Jeg kan f.eks nævne at min nuværende bestykning består af 2 slags æbler, 1 pærer, 2 kirsebær, 1 blomme, 1 fersken, 2 tornløse brombær, 10 solbær, 6 stikkelsbær, 5 m2 jordbær + ca 100 planter i en tønde, her ud over har jeg ca 30 m2 urte og grøntsager, hvor kartofter og rødbeder er store kulturer. Jeg plejer også at finde plads til ca. 3 tomatplanter og 2 agurker med skiftende placeringer.
For at haven ikke skal savne noget blomstrende har jeg en del gule potentiler som blomstrer konstant sommeren igennem, 6 forskellige clemantisser, og 7 forskellige klatrerrose, en masse blomsterløg, rigtig mange gul lærkespører som også har den fortræffelighed at de blomstrer konstant sommeren igennem + en masse andre stauder der har fundet plads i ledige huller rundt omkring i haven.
For at kunne nyde hele denne herlighed ar der anlagt 3 taresser rundt omkring i haven den ene med en indbygget bålplads, Hvilket betyder at vi altid har en taresse med sol eller skygge alt efter hvad man måtte ønske, ligegyldig hvilket tidspunkt på dagen det er.
Så som I ser kan på et ganske lille areal indrette sig ganske bekvemt. Haven apsser stort set sig selv med undtagelse af at jeg ca. 1 gang og ugen/14dag slår en græsplæne på ca 20 m2 og luger ca. 1/2 time en gang imellem. Det jeg bruger mest tid på er at brænde ukrudtet mellem fliserne på tarressen mest i starten af foråret.
Jeg håber det kunne være jer til inspiration og held og lykke med jeres projekt.
PS. jeg skal afslutningsvis nævne at har man børn eller børnebørn kan mig ikke undvære "den spiselige have". Det jeg altid oftest forbinder mine egne bedsteforældre med, er alle de hyggelige stunder i haven hvor der enten blev sået eller høstet.
allan