Ideer til haven søges

Hejsa

I år skal vi igang med at kigge lidt på vores have. Vi er helt blanke for ideer til, hvad vi skal lave med haven, så den bliver pæn.

Vi søger derfor ideer.. alle ideer er velkomne.. store som små. Vi sorterer selv

Vi vil gerne have en terrasse og nogle blomsterbede. Men hvor og hvordan?

Andre spændende haveideer er også meget velkomne

Billeder af haven:

http://www.lav-det-selv.dk/Galleri/...fault.aspx

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Planter vi ønsker i haven (ved godt at mange af dem er røde)

Ildløn (busk)
Rødgrenet Kornel
Rododendron
Syrener
Kirsebærtræ
Giorginer
Hyacinter
Roser
Twisty Baby
Løjtnanshjerter
Georgin Dahlia Clarion

Hvis det kan inspirere jer så har jeg anlagt min have (på ca. 350 m2) ud fra betragtningen at så meget som muligt skal kunne spises, også ligegyldigt om jeg nu gør det eller ej. Spiser jeg det ikke selv så er der masser af fugle og pindsvin der har glæde af frugterne. Fidusen er at man har glæde af sine planter 2 gange, ud over at de selvfølgelig det meste af sommeren er grønne, idet at man først om foråret har blomstringen, og efterfølgende i megetlang tid kan glæde sig over de forskellige farve nuancer som frugterne har. Man må heller ikke snyde sig for diverse krydderurter som ud over at berige haven med blomster også giver ens mad et pif som når man først har vænnet sig til friske urter ikke vil undværer.

Jeg kan f.eks nævne at min nuværende bestykning består af 2 slags æbler, 1 pærer, 2 kirsebær, 1 blomme, 1 fersken, 2 tornløse brombær, 10 solbær, 6 stikkelsbær, 5 m2 jordbær + ca 100 planter i en tønde, her ud over har jeg ca 30 m2 urte og grøntsager, hvor kartofter og rødbeder er store kulturer. Jeg plejer også at finde plads til ca. 3 tomatplanter og 2 agurker med skiftende placeringer.

For at haven ikke skal savne noget blomstrende har jeg en del gule potentiler som blomstrer konstant sommeren igennem, 6 forskellige clemantisser, og 7 forskellige klatrerrose, en masse blomsterløg, rigtig mange gul lærkespører som også har den fortræffelighed at de blomstrer konstant sommeren igennem + en masse andre stauder der har fundet plads i ledige huller rundt omkring i haven.

For at kunne nyde hele denne herlighed ar der anlagt 3 taresser rundt omkring i haven den ene med en indbygget bålplads, Hvilket betyder at vi altid har en taresse med sol eller skygge alt efter hvad man måtte ønske, ligegyldig hvilket tidspunkt på dagen det er.

Så som I ser kan på et ganske lille areal indrette sig ganske bekvemt. Haven apsser stort set sig selv med undtagelse af at jeg ca. 1 gang og ugen/14dag slår en græsplæne på ca 20 m2 og luger ca. 1/2 time en gang imellem. Det jeg bruger mest tid på er at brænde ukrudtet mellem fliserne på tarressen mest i starten af foråret.

Jeg håber det kunne være jer til inspiration og held og lykke med jeres projekt.

PS. jeg skal afslutningsvis nævne at har man børn eller børnebørn kan mig ikke undvære "den spiselige have". Det jeg altid oftest forbinder mine egne bedsteforældre med, er alle de hyggelige stunder i haven hvor der enten blev sået eller høstet.

allan
Lav rum i haven: Nogle hække på tværs i haven så den bliver opdelt i mindre og overskuelige rum.

"Terrasserum" En høj træterrasse med brede trin ned til en stauderhave og en hæk eller noget hegn med klematis i forlængelse af huset, så det bliver en lille intim blomsterhave der er god at kigge ud på.

"Køkkenhaven" de fleste af de grimme fliser kommer op, og erstattes med højbede med grøntsager og kryderurter.

"Surbundsrabat" langs med indkørslen laves et 2 meter bredt surbundsbed, med rododendron, azaleaer og masser af bunddække som f.eks. skovjordbær. Det er rimeligt nemt at holde ved lige, ser totalt fantastisk ud i forsommeren, og er pænt grønt resten af året. Passer fint med skyggen fra de træer der er der nu.

"Fodboldhaven" Hvis I vil bevare græsplænen, og eller har børn der skal have plads, kunne man lave en fodboldbane foran huset, hvor det ikke gør noget hvis en bold llige rammer ind i bedet, der skal igen være noget hæk/hegn der er rimeligt hårdfør.

"Fugle og krat" Forholdsvis tæt beplantning af pil, kirsebær, æbler og alle mulige andre træer, der for lov til at vokse sammen. Skønt at gemme sig i fuglene, og børn der elsker at lave stier og huler. Når børnene er blevet ældre og der bliver tyndet lidt ud i træerne vil det blive en smuk skovhave, med masser af forårsblomster og skyggetålene stauder.

Green

Blomsterbede, husk at lave dem så der står blomster i dem det meste af tiden.
F.eks, hvis der kun er tulipaner i et bed de blomster her nu i april og så er bedet dødt resten af året... Der kan man så smide nogle stauder i som kommer efterfølgende.
Generelt, synes jeg det er en god ide med en del blomster der blomstre tidligt, som f.eks tulipaner, påskeliljer osv. Synes, det er om foråret man allermest nyder blomsterne og farverne netop pga man kommer fra en lang vinter....

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Mange tak for jeres gode ideer

Flere ideer er selvfølgelig velkomne.

Rigtig go' weekend.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også