Lidt el-teori igen.

Hej.

Hørte en snakke om, at han fik stød derhjemme. En skrue havde ramt strøm-indføringskablet, hvilket resulterede i, at han på en eller anden måde, fik kortsluttet med en svensknøgle, og fik stød. Skruen havde ramt indføringskablet inden elmåleren, så sikringen i vejskabet på 35 ampere sprang. Det vil sige inden HPFI-afbryderen.

De snakkede om, hvor farligt det var, og at vedkommende kunne være blevet dræbt på stedet, idet at sikringen var så stor (35Ampere)

Så kom jeg til at tænke: Hvis en person får 230 volts stød, så er det vel lige meget om der sidder en 10 amperes sikring for, eller om der sidder en fx. 35 amperes sikring, ikke ? Altså lige farligt.

Vi har jo Ohms Lov......... eller er der noget jeg overser. (Er klar over farligheden, eftersom at HPFI'en ikke slår fra, men tænker udelukkende på sikringsstørrelsen)

Jeg mener bare, at med den modstand som kroppen har, kommer der aldrig til at løbe nogen strøm i den størrelsesorden (10 eller 35 Ampere). Mener hjeret står af allerede ved 30 eller 300 milliAmpere.

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

v.

laura

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

UHA for en historie men du har helt ret såfremt

selve strømmen krydser hjertet

det var da godt at strømmen tog genvejen

igennem nøglen istedet

volt divideret med modstanden =ampere
ren ohms lov


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Som detalje kan der jo tilføjes at der er mulighed for at ramme to faser, hvilket så giver 400 volt, som nok bare gør det endnu mindre sjovt. Men de fleste bære sko med gummi såler hvor lede evnen er elendig, nærmest isoleret. Det er nok en af grundene til at der ikke komme mange af dage pga strø heldigvis.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

nu er det ikke antal af volt der er farligt , men ampere
tænk på et elhejn til dyr , det gør ret ondt at få stød af det , her er det typisk på 13000 volt , men kun ½ ampere
mange siger at op til 16 ampere er det ikke farligt hvis du ikke har dårligt hjerte olig , det er delvist rigtigt , da det kommer an på hvordan du får stødet , ( har selv prøvet det et par gange ) så det er lidt tilfældigt hvor farligt det er, men sundt er det ikke
Det var da nogle voldsomme tal, du regner med bredker.

HPFI-relaiet er indstillet til 30 mA, hvilket anses for ufarligt.
500 mA fra et elektrisk hegn ville give en anklage om mord til ham, der havde installeret det.
Hvis du vil have 16 A gennem kroppen skal spændingen være meget høj og der vil ikke være brug for ligbrænding bagefter, for den er allerede foretaget.
Er jeg enig i.
Men det er en del mere effekt som passere igennem ved 400 volt, så man kan næppe snakke om det bliver bedre af det.
Den høje spænding på heng er jo primært for at minske tabet.
Vil nu ikke mene at 16 amp på 230/400 volt er noget nær ufarligt, hvis det løber direkte igennem er den ikk god!

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Annonce
Du dør sten sikkert i løbet af få sekunder hvis du får 50mA gennem hjerteregionen. Dit fejlstrømsrelæ slår normalt fra ved 30mA . Det kan måske rede dig, men der er altså ingen garanti for overlevelse ved 30mA heller. bredkers 16A huskeråd er derfor både dumt og farligt. Sammenligningen med elhegn er heller ikke holdbar, idet det udsender korte strømpulser på få millisekunder,som er for kort til at lave nogen skade. Det er jo ikke det forsyningen gør, idet den er konstant. Det er dog korrekt at det har en betydning hvordan strømmen løber igennem kroppen. Hvis du får fat i strømkredsen med din ene fod og den exitter gennem den anden kan du overleve ret meget, men passerer det hjertet fra hånd til hånd er det ret hurtigt slut. En 16 ampere sikring kan ikke rede dig, det kan en 1A sikring altså heller ikke! Så om det er en 1A sikring eller en 100A sikring gør ingen forskel for dig.

Jeg kan slet ikke forstå hvordan din ven kan bære sig så tåbeligt og dybt uansvarligt ad, når det er så farligt. Som elektriker ved jeg hvor farligt det er og jeg bliver mindet om det en gang årligt hvor jeg er på et lille halv dages kursus omhandlende arbejde under spænding. Det er i øvrigt et lovkrav at tage det kursus hvert år og der er skrappe krav til arbejdets udførelse- fordi det er så farligt! Din ven overlevede kun fordi strømmen ikke valgte at gå igennem hjertet denne gang.
Du har helt ret Laura - 10A eller 35A er lige meget. Den strøm han modtager afhænger alene af hvor mange volt der er over den modstand han har i kroppen. Det var heller ikke personens modstand der fik sikringen til at gå, men derimod en Jørgen Clevin agtig forbindelse mellem en skrue, en svensknøgle og to ledere.


Hilsen Metalsnedker
Laura
sålænge sikringen i skabet er 10A eller støre betyder det ikke det store.

alle i andre.
man kan ikke give en specifik strømstyrke som man dør af. Der findes nogle kurver med strømstyrke og tid. AC og DC.

de strømkurver der er idag er resultatet af forsøg som tyskerne lavede i KZ lejre under ww2. altså det er testet på levende mennesker.

Det er helt korrekt at man fint kan benytte strømstyrker på ,5A i et elhegn. men det er i ultra kort tid. giver du stød til folk i 50uS på ,1A gør det sindsygt ondt grundet den korte puls. det virker bare ikke over så lang afstand. så samme puls på 200uS og ,5A har ca samme effekt.

Der skal under 70uA direkte gennem hjertet til at det går i gak mode.

Jacob
Antennen har en pointe. Det er ikke sikkert man falder om med det samme, men hjertet er slået ud af takt, så at sige. Derfor skal alle der får et elektrisk chok indlægges til observation.

Kortslutning i mindre tavle:

http://www.youtube.com/watch?v=bX_ESSUlpYM&feature=fvw

Lidt større tavle:

http://www.youtube.com/watch?v=4bBvmPRqfmo

Hej..
Jeg vil også være med til at "vrøvle"...
Det der bestemmer hvor meget strøm der går gennem en krop er udelukkende personens indre modstand. Vores indre modstand er ikke den samme fra person til person, og den varierer også en del på den enkelte person, fra dag til dag.. Noget med vores indre salte.. men igen, ingen modstand ingen strøm .. og det er der alså lavet mange forsøg med.. ud fra de forsøg mener man at en sundt normalt hjerte kan tåle ca. 50ma i ca. 5sek... men mange er døde ved >30ma.. så den er ikke nem.. Det her er selvfølgelig strøm gennem krop...Jeg har fx fået 16amp via svejsning gemmen en finger.. det dør man ikke af... men det lugter heller ikke godt ;-)
Mvh Jan J
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis