Lidt el-teori igen.

Hej.

Hørte en snakke om, at han fik stød derhjemme. En skrue havde ramt strøm-indføringskablet, hvilket resulterede i, at han på en eller anden måde, fik kortsluttet med en svensknøgle, og fik stød. Skruen havde ramt indføringskablet inden elmåleren, så sikringen i vejskabet på 35 ampere sprang. Det vil sige inden HPFI-afbryderen.

De snakkede om, hvor farligt det var, og at vedkommende kunne være blevet dræbt på stedet, idet at sikringen var så stor (35Ampere)

Så kom jeg til at tænke: Hvis en person får 230 volts stød, så er det vel lige meget om der sidder en 10 amperes sikring for, eller om der sidder en fx. 35 amperes sikring, ikke ? Altså lige farligt.

Vi har jo Ohms Lov......... eller er der noget jeg overser. (Er klar over farligheden, eftersom at HPFI'en ikke slår fra, men tænker udelukkende på sikringsstørrelsen)

Jeg mener bare, at med den modstand som kroppen har, kommer der aldrig til at løbe nogen strøm i den størrelsesorden (10 eller 35 Ampere). Mener hjeret står af allerede ved 30 eller 300 milliAmpere.

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

v.

laura

Hej. Hørte en snakke om, at han fik stød... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange svar :-)

Hvis jeg må kommentere:

Til Jacob Antenne. Når du skriver "sålænge sikringen i skabet er 10A eller støre betyder det ikke det store. ", så går jeg ud fra at det er en tastefejl ?

Til helja: Jeg går også ud fra, at dette er en skrivefejl: "men igen, ingen modstand ingen strøm". Og sidst, så forstår jeg ikke hvordan du har fået 16 Ampere igennem en finger. Hvordan ved du det...... røg der en sikring på 16 Ampere ?

Igen, tak for svarene :-)

v.

laura
Hej Laura..
Nej det er ingen skrive fejl.. du kommenter jo selv ohm´s lov.. så det siger lidt sig selv.. Vil gerne vide hvad du ikke forstår ved det ??
og hvis du svejser fx med 16amp.. det kunne også være med meget mere, men det var under et forsøg med forskellige metaller og heldigvis kun 16 amp. Jeg fik en finger mellem elektroden og metallet.. Kan ikke garantere der løb 16amp.. men det har der nu nok gjort.. så ikke nogen fejl der..
Skrevet af laura på 26 mar 2010 21:59
Tak for de mange svar :-)

Hvis jeg må kommentere:

Til Jacob Antenne. Når du skriver "sålænge sikringen i skabet er 10A eller støre betyder det ikke det store. ", så går jeg ud fra at det er en tastefejl ?

Til helja: Jeg går også ud fra, at dette er en skrivefejl: "men igen, ingen modstand ingen strøm". Og sidst, så forstår jeg ikke hvordan du har fået 16 Ampere igennem en finger. Hvordan ved du det...... røg der en sikring på 16 Ampere ?

Igen, tak for svarene :-)

v.

laura

Nej det er ikke en tastefejl. når man som menneske får et seriøst stød kan der godt løbe en strøm på 5A. derfor hvis der sidder en 3A sikring skal man tage den med i beregningen. men det er rent teoretisk. og ikke noget man skal kalkulere med falder ud til ens fordel.

Jacob
Ok helja: "ingen modstand ingen strøm" burde hedde "ingen modstand STOR støm" eller "STOR modstand ingen/lille støm".

Med hensyn til fingeren, så burde den, efter min umiddelbare vurdering, være ødelagt hvis der løber 16 Ampere igennem den. Dertil kommer, at spændingen skal være RIGTIG høj, for at de 16 Ampere kan løbe igennem en menneskefinger. Har set folk grille pølser med de 230 Volt taget direkte ud af stikkontakten.................... pølser blev efter kort tid forkullet, med sikringen på de 10 Ampere havde det fint.

Til Jacob Antenne: "sålænge sikringen i skabet er 10A eller støre betyder det ikke det store". Her tænkte jeg at du snakkede om sikkerhed, og derfor lød det lidt forkert at sige, at bare sikringen er 10 Ampere eller større. Man prøver vel altid at lave sikringen så lille som muligt.

v.

laura



Hej Laura..
Du er sku da en sympatisk type.. du spørger på noget som du inden dine spørgsmål, mener selv at have svaret på... vil du se et foto af min finger også, evt eksamensbeviser på min baggrund for at kommenterer dit spørgsmål.. hvis der ingen modstand er, løber der ingen strøm... du blander" lille modstand" og INGEN modstand sammen.. Tror du skal sætte piben en anelse ned, og høre lidt bedre efter, næste gang du er på fagskole.... ikke mere herfra..
// Jan
Annonce
Hej.

Jeg kan rigtig godt lide at diskutere el-teorier, mener det er en god måde at lære og forstå det på. Allerbedst med folks egne erfaringer, om de forskellige situationer der kan opstå.

Det er på ingen måde min hensigt at fornærme nogen, og undskylder hvis det er tilfældet.

v.

laura
Skrevet af laura på 27 mar 2010 18:40
Ok helja: "ingen modstand ingen strøm" burde hedde "ingen modstand STOR støm" eller "STOR modstand ingen/lille støm".

Med hensyn til fingeren, så burde den, efter min umiddelbare vurdering, være ødelagt hvis der løber 16 Ampere igennem den. Dertil kommer, at spændingen skal være RIGTIG høj, for at de 16 Ampere kan løbe igennem en menneskefinger. Har set folk grille pølser med de 230 Volt taget direkte ud af stikkontakten.................... pølser blev efter kort tid forkullet, med sikringen på de 10 Ampere havde det fint.

Til Jacob Antenne: "sålænge sikringen i skabet er 10A eller støre betyder det ikke det store". Her tænkte jeg at du snakkede om sikkerhed, og derfor lød det lidt forkert at sige, at bare sikringen er 10 Ampere eller større. Man prøver vel altid at lave sikringen så lille som muligt.

v.

laura




Der er forskel på en menneske finger og en pølse. en menneske krop har relativt lav indre modstand når man er kommet gennem huden. så 16A i en finger er slet ikke usandsynligt.

Dimensionering af sikringer er ikke nødvendigvist bare lige. typisk laver man sikringen så stor som matrialet kan holde og ikke kun så stor som forbrugeren kræver desværre.

når jeg skriver sålænge sikringen er 10A eller over mener jeg at med grupper hvor der er ultra lavt forbrug så som et alarm anlæg eller en fryser. så KAN sikringen godt brænde af hvis man har monteret en tilpas lille sikring.

Jacob
Hej Laura..
Alt forladt.. En vigtig ting, når man diskutere noget man ikke er 100% sikker på, er at bruge sine øre og sin fornuft.. det er som regel også den eneste måde man lærer nye ting på.
Det er ikke skrevet for "trykke" dig på nogen måde, men det er en lære jeg selv har haft alt for mange år om at indse er rigtig.
Øver mig hver dag i at gøre mine ører "større" end min mund.. Så jeg ved det er svært :-)

Mvh Jan J
Jeg holder med Laura!
16 A gennem en finger, så er der ingen finger mere.
Man kan regne lidt på hvor meget energi der bliver afsat, og hvor stor opvarmning dette vil medføre.

:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis