hvor langt må TV-kabel være med splitter?

Hvis man f.eks. har 10-15 meter kabel fra antenne og ned til en 3 splitter med F-stik - bliver det så nødvendigt med forstærkning for at undgå faldende signal med udfald osv. tilfølge.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal der jo nok, men så kan du jo bruge en en forstærker med flere udgange, det ville jeg prøve, i stædet for en splitter

Men jeg håber at jacob kommer forbi, og fortæller hvordan det skal være efter bogen

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det kommer også an på hvilken kvalitet kabel du bruger. Billigt kabel har høj dæmpning, fx. harald nyborg. Placering af forstærker skal være ved antennen og ikke efter 10 meter kabel, ellers får du bare forstærket alt det lort kablet får samlet op også + at kablet har en vis dæmpning hvilket vil sige der er mindre af det oprindelige signal du vil forstærke tilbage .
Skrevet af træmand på 24 mar 2010 15:57
Hvis man f.eks. har 10-15 meter kabel fra antenne og ned til en 3 splitter med F-stik - bliver det så nødvendigt med forstærkning for at undgå faldende signal med udfald osv. tilfølge.

Nej det behøves ikke. hvis du altså har et fornuftigt stærkt antenne signal.
Det hele afhænger af signalstyrken.
Som udgangspunkt hvis et antennesignal er stærkt nok til at du kan se tv så er det også stærkt nok til at sende ind i en forstærker. Vær opmærksom på at de forstærkere billige eller ej der typisk sælges i byggemarkeder, katalogmarkeder osv. er ufatteligt ringe. regn med at en forstærker som minimum koster 500kr. og har et gain på 20-30dB.
Kablets kvalitet har også noget at sige. jeg giver flere gange prisen per m for harald h kabel inkl. moms for en meter af det jeg bruger ex. moms. kablet er sindsygt vigtigt og folk glor åndsvagt på en når manfortæller dem at en rulle med 100m kabel på koster 600-700kr.

Jacob
Hej alle: Jeg har lige pillet min gamle mastforstærker fra fordi jeg havde på fornemmelsen, at den ikke havde styr på de digitale kanaler, men jeg kan se, at jeg har en signalkvalitet svingende mellem fuld og mellem på de omtalte meter kabel. Derfor tænker jeg på, vil det blive perfekt med en større antenne istedet for en ny mastforstærker? Lige pt. har jeg en ældre TV2 antenne med 5 grene og en enkelt reflektor som burde være nok, men jeg er ikke helt sikker. Der burde være signal nok med en afstand på 5-6 km til sendermasten. Det er mest mpeg-4 kanalerne der er flest problemer med fordi de svinger meget i kvalitet - så hvad vil være den billigste løsning. Mit kabel er dobb.skærmet, 7 mm tykt - vistnok fra Expert såvidt jeg husker - så det er ikke et HN kabel. hæ.hæ....

 

hvis du bor 5-6km fra en hovedsender http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp
så er den antenne du har alt rigeligt hvis den peger direkte mod senderen. skift dog kablet helt oppe fra antennen. typisk er der ikke brugt det rigtige kabel (sort sej plastic) og så har kablet fået tæsk gennem tiden. det skulle kunne gøre det.

Jacob
Annonce
Hej Jacob: Ja, kanaloversigten ved jeg godt, men hvad er det for noget (sort sej plastic) du taler om? Mit kabel er et hvidt satelitkabel og har stortset aldrig været udenfor. Det er sammen med kablet til parabolen ført ned gennem det gamle overløbsrør til ekspensionsbeholderen som blev sløjfet engang - så jeg tror dog det er godtnok, men selvfølgelig vil jeg tage det i mine overvejelser. Begge kabler er samme type da jeg trak dem samtidig så jeg ikke skulle bøvle med det mere end en gang. Spørgsmålet bliver bare hvor meget tab jeg vil få hvis jeg sætter en F-stik skiller op hvor kablet kommer ind i kælderen og trækker 2 ud derfra til 2 fjernsyn - det er det der bekymrer mig lidt. Nogen anbefaler at sætte forstærker på andre mener det bestemt ikke er nødvendigt, men så må man jo prøve sig frem så det vil jeg gøre.

 

3,8dB ca.

de kabler der ikke er af sort sej plast kan finde på at krympe, blive hårde så isoleringen flækker. specielt når de får sol.

Jacob
Hej Jakob: Se vedlagt foto - her kan du se det signalniveau samt kvalitet jeg modtager på min antenne i en afstand af 6.5 km. Da jeg ikke har noget kompas er tilretningen sådan lidt på slum, men næsten rigtig. Skal det være helt nøjagtigt er jeg jo nok nødt til at få målt signalet. Jeg syntes selv, at det ligger noget lavt når man tager i betragtning af afstanden til senderen - så det forklarer sikkert de mange udfald og støj i billedet indimellem.


 

Der burde være rigeligt at give af. men smid den på. det tager ikke lang tid.
jeg kan ikke huske området din AGC virker i. men mener bestemt jeg har set tal mellem 130 og 550.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis