Ultralydsrenser, hvor effektiv er den?

Jeg overvejer at købe en ultralydsrenser, og vil meget gerne høre nogle erfaringer om hvor gode resultater man kan forvente og evt hvor kraftig den bør være.

Jeg håber på at bruge den til at rense beskidte metaldele (lejer, tandhjul, små metaldele, skiver, skruer, etc) og elektronik (printplader mv.).

Kan de "billige" modeller (fås hos optikere mv.) rense snavs, fedt og olie af lejer og tandhjul eller skal de rengøres før de kommer en tur i et ultralydskar?

Hvor meget mere effektiv er de "store" modeller der findes (typisk har de den dobbelte ultralydseffekt). Er effekten kun et spørgsmål om hvor længe emnerne skal ligge i karet?

Og endeligt, hvad er den bedste væske til metaldele (petrolium, vand/sæbe, eller noget andet)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ved ikke noget om dem men en god ide er nok lige at fjerne det meste
men en våd klud vædet med det der er mest effektiv sådan så det kun er det
allersidste og tit det sværeste at fjerne den skal bruges til

men tag dog en snak med optikeren de har jo en kraftig model i baglokalet
selv om de godt nok ikke er vant til at bruge dem til at rense andet end briller
i dem snak evt. med en urmager/guldsmed de bruger dem måske også

og ellers tror jeg at du måske er den første der skal eksperimertere med det
så jeg håber du giver en tilbagemeldning på dine erfaringer

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

På nogle af de skibe jeg har været på, har vi haft filtre der skulle renses. Når de så ikke ved normal rensning, kunne renses godt nok til at holde de timer de skulle, sende vi dem ind til rensning.
Og når det kan betale sig at sende vores filtre, til rensning istædet for at sende udstyret ud i skibene, er det nok fordi at skal det kunne det, koster det kassen

De modeller der er omtalt her, er til rensning af smykker og briller


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har en lille industrimodel. den har 180W ultralydseffekt og et kar på små 5l. Hvad du kan rense i den afhænger af hvilke væske du bruger.
Generelt skal væsken alene kunne opløse snavset før det kan lade sig gøre. mens ultralyden sætter hastigheden gevaldigt i vejret.
Smider man f.eks. et stykke staniol i den jeg har bliver det slået istykker. så jeg ville ikke gruge ultralyd på alu.
igen væsken du bruger afhænger af hvad du vil. jeg har brugt sprit, cellulosefortynder, acetone, vand med opvaskemiddel osv. bare du får fat i en med stål kar.

Jacob
Jeg fik mine helt nye briller ødelagt af den store ultralydrenser på min arbejdsplads. Halvdelen af lakken på stellet sprang af. Snøft!
Men glassene blev i det mindste rene.

Vi vasker alle metaldelene med vand og sæbe. (opvaskemiddel)

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis