frosset mørtel

Har en del mørtel der har stået ude i vinter i de   -10-20 graders frost der har været..
Kan jeg bruge det, eller er det ødelagt
Har en del mørtel der har stået ude i vinter i de... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Grus ??
Iifølge Dansk Standard 404 nomenklatur for sand-, grus- og stenmaterialer er den geotekniske betegnelse for grus en kornstørrelse på 2-20 mm.
http://da.wikipedia.org/wiki/Grus
Hvis kalken er ødelagt kan man slet ikke opnå en murbar konsistens ,jeg har lige muret en væg som blev fin

<br />
Tak for oplysningen.
Jeg ved at der er forskel på benævnelserne i Jylland, hvor man kalder det sand, og her på Sjælland, hvor vi kalder det grus.
Den fine paragraf i Dansk Standard bekræfter så, at vi herovre har ret, når vi kalder det grus.
Mit hus er muret i noget mureren mener er grus med kornstørrelse op til 5 mm.
Det hører så officielt ind under kategorien "2-20mm".
Det var godt at få det slået fast med syvtommersøm.
;-) og ingen partikler under 2 mm ,så er det sigtet godt. 2-5 mm.
Lad nu det ligge,det vigtigste er at mørtlen kan bruges og ikke skal smides ud.

<br />
Man kan faktisk få mørtel sand/grus ;-) fra 0 til 9 mm
http://www.dansand.dk/index.asp?id=2813
Så vi har faktisk begge ret ;-)
Det er jo en ren winwin situation.

<br />
Det var jo en fin oversigt.
Og jeg som bare plejer at bestille et læs vasket støbegrus. Dog lidt afhængigt af hvad jeg skal bruge.
Nu er jeg spændt på om min sædvanlige leverandør kan hitte rundt i alle de betegnelser.
Annonce
Hej Uffe

Jeg "faldt" over dit link og var ikke var klar over at der kan fåes så mange forskellige kornstørrelser. Er igang med at "hekse" med kulekalk og hydraulisk mørtel, så dit link er ganske interessant, men ved du hvad forskellen er på nr. 20, 23 & 26, de er begge 0.13-0.26mm og ligeledes hvad forskellen er på 29 & 29+ som begge er 0.18-0.50mm. ? Jeg synes ikke umiddelbart at det fremgår på hjemmesiden hvad forskellen er.

Thomas
Hej Thomas

Nej jeg ved ikke så meget om de forskellige typer,det var bare en side jeg faldt over :-)
Men prøv da at sende dem en mail.

<br />
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis