frosset mørtel

Har en del mørtel der har stået ude i vinter i de   -10-20 graders frost der har været..
Kan jeg bruge det, eller er det ødelagt
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ødelagt desværre

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hvad er det præcis der sker, siden det er måske ødelagt

Det er kalken i mørtlen som bliver ødelagt af frosten.


 
Altså nu er det jo ikke noget særsyn at mørtlen ligger ude på tømmerhandlerne. Så har de en palle eller to liggende indendørs til dem der skal bruge den med det samme..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
tjae da jeg var ansat på en stor tømmerhandel opbevarede vi det frostfrit for ikke at få det ødelagt
men jeg ved godt at nogen ikke gør men det er ærgelig for kunderne

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har lige åbnet en palle mørtel som jeg har haft til at stå siden efteråret,det er fint at mure med.
De øverste 5 cm var dårligt ellers var der ikke noget i vejen hverken med mørtlen og en fin konsistens efter den var blandet (hvilket jeg er hysterisk med )
Problemet med frossen mørtel er størst hvis man som i gamle dage ikke bruger cement ,da det er kalken og dermed "klisteret" der kan ødelækkes.
Er man lidt usikker ,så bare lidt mere cement i .

<br />
Og man kan jo altid pille huset ned igen og mure det om.
Det er nemt at få den dårlige mørtel af stenene.
Har boet i et hus, hvor fugerne var så løse, at de nærmest pulveriserede og løb ud, hvis man forsøgte at banke et søm i f.eks.
Har lige snakket med en murer mere og han sagde det samme som den første. Der er ingen problemer i at bruge det. Det holder fint. Det kan bare være lidt mere besværligt at få den rette konsistens.

 
Så man får et hus der er muret op i grus og cement, da kalken rent kemisk ikke hærder, når den har fået frost.
I gamle dage blandede man ikke cement i muremørtel. Kun grus og læsket kalk.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis