Må returstrengen løbe opad?

Hej LDS'ere!

Jeg har en radiator på første-sal, hvor fremløbet løber henover loftet og ned til radiatoren. Returløbet går så igennem gulvet, ned gennem stuen, til returstrengen under stuegulvet.

Da jeg skal have flyttet radiatoren til modsatte væg, skal jeg også have flyttet returløbet.
Derfor tænker jeg nu på, at lade returløbet løbe op over loftet og ned et andet sted.

Mit spørgsmål er:
Må returløbet stige de ca. 2 meter fra radiatoren og op på loftet?

Håber i kan hjælpe?

//NIKLAS

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udgangspunktet er, at det kan du sagtens hvis din pumpe kan overvinde de ekstra modstande i form af bøjninger og rør, som du tilfører systemet! Du skal også helst have trykekspansion på anlægget for åbne ekspansioner har det med 'fordampe' vand.

Derudover skal du indrette rørføringen med svage stigninger hen mod højeste punkt, hvor du placerer en luftpotte med en automatudlufter på. Luft i systemet vil være din hindring nummer 1 i dette, men tænker du dig om behøver det ikke være et problem.
Næ det er ikke sikkert det behøver det - prøv med en luftudlader først!
Luftpotten indeholder typisk 0,5 liter og dermed skal der en del luft i systemet, som kan samles op der inden det blokerer for vandets cirkulation...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis