Anbefale rullegræs eller normal såning?

Hej, jeg er ny herinde og kan ikke rigtigt finde ud af hvad der ville være at foretrække, rullegræs virker så nemt og er færdigt med det samme, hvor normals såning tager 100år om at få græsset op. men jeg hører tit at rullegræs ser grimt ud og ikke slår rødder så nemt, og det er jo dyrt i forhold til frø. hvad ville i anbefale mig at gøre ?, har jord som er klar til begge dele. på forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har du dog fået den ide fra, at rigtigt græs er 100 år om at gro op. Når det er sået ogvejret er til det skal det blot have vand så gror det hurtigt op. Du kan allerede efter få dage se de første små spirer, og efter ca. en måned skal du til at slå den første gang. Der må du så bare ikke slå den for kort de næste par måneder.
Skulle du finde en græsart der gror så langsomt, tror jeg at mange have ejere vil blive lykkeligt, tænk hvis vi kunne nøjes med at slå græsset en gang om året

V.h.. Håndværkeren
Jeg flyttede for ca. 10 år siden ind i et nybyggeri med stuelejligheder med tilhørende have. Nogle valgte rullegræs (de utålmodige), jeg såede.
Min plæne er på nuværende tidspunkt væsentligt pænere end de rullede.
Tag en snak med en gartner om hvilke frøblandinger du skal vælge.
Og der er en pæn sjat penge sparet.

MvH,

Bent.
100år var nu også bare en lille overdrivelse men har set ved min moster at det tog rigtig lang tid og der kom meget ukrudt med iblandt. jamen tror jeg vil så selv så, er der nogle hurtigtvoksende græs-sorter der er værd at nævne, eller er det hele bare i orden nu tildags ? og tak for de hurtige svar !!!
Glem nu alt om at det skal gå hurtigt!
Kig på din have: har du meget skygge? Skal du spille fodbold på den? Hvordan er jorden?
Derefter rådgiver du dig med et havecenter hvor de har en smule forstand. Og derefter køber du ikke det billigste, men det rigtige.
Om det tager 8 eller 9 uger før det spirer rigtige kan vel ikke være så vigtigt, du får ikke en rigtig plæne i år alligevel. Glæd dig til næste år.
Og husk at når du har sået skal den rigtig gennemvandes (forsigtigt med en fin sprinkler) hver dag hvis det ikke regner, ihvert fald de første par uger.

MvH,

Bent.
Annonce
Hør Bent, din jord må da være som beton, for hos mig er der pæne spire i løbet af et par dage, og efter max en måned skal det slås første gang.
Så med mindre det er en betongårdsplads du vil forsøge at så til, så har du en flot plæne i løbet af sommeren, den bliver nok ikke så tæt det første år. Men det kommer med årene.
Du skal nok lige vente en måned eller to inden du begynder at så eller rulle græs.
Det gror ikke før at det bliver noget varmere i jorden.

Green

Ja faktisk skal jordtemperaturen i overfladen være på mindst 7 + for at noget som helst kan spire og gro, så det bliver nok ikke før i maj måned.
jeg bukker og takker for alle de mange input, nu har jeg er noget bedre idé om hvad jeg skal foretage mig.
jeg bukker og takker for alle de mange input, nu har jeg en noget bedre idé om hvad jeg skal foretage mig.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis