Regler for montering af brugt brændeovn.

Hej alle i kære LDS'ere. I vores sommerhus står der en gammel smedejernspejs fra 1972. Den er voldsomt uøkonomisk og ganske uskøn. Vi er faldet over en billig Morsø ovn (den med egernet og glaslåge). Men men men - der er jo kommet nye regler på det område. Som jeg læser dem, er der kun krav til ovnen, hvis der er tale om en ny installation - altså montering på et sted, hvor der ikke tidligere har været et ildsted. Har jeg forstået det ret, er der intet problem i at montere en "egernovn" i stedet for pejsen. Er der nogle her, der har forstand på den slags? Vi orker ikke besværet med indkøb, transport og montering, hvis blot det munder ud i, at en skorstensfejer ikke vil godkende ibrugtagning.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får ikke en skorstensfejer til at godkende den. Der må hverken installeres nye eller udskiftes med en ikke godkendt ovn.
Han mister sin autorisation og du risikere bøde.
Men du kan muligvis få en til at gøre det uden kvittering, så har du bare ikke godkendelsen fra skorstensfejeren.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Kontakt morsø og hør om den lever op til reglerne, hvis den gør kan du nok også få/købe et bevis på det. Så kan skorstensfejeren få den og alle er glade.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

robert kom lige med noget dokumentation på at der ikke må sættes en brændeovn op i et sommerhus. jeg kan ikke finde det.
kære slupper mand.
Jeg beklager formuleringen, selvfølge må der installeres en nye brændeovn, HVIS den er godkendt efter de nye regler. Der må derimod ikke opsættes en ubrugt eller brugt brændeovn der ikke er godkendt efter de nye regler pr. 2008

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis