Køb af brugte fælge, og finde den rigtige størrelse.

Hej,

Sidste år da jeg skulle have vinterdæk på blev mekanikkeren nødt til at bore fælgen ud for at få hjulet af - se vedhæftningen.

Så nu ville jeg gerne skaffe en ny fælg, men det er jo en jungle at finde ud hvad min hjulstørrelse. Jeg har primært søgt på den blå avis, da jeg ikke gider betale for nye fælge. Jeg har målt min hjul diameter til 38,5 cm, så det er vel 15 tommer? Ligeledes er der på dba et mål der hedder krydsmål, som er f.x. 5*100. Hvad er det for et mål?

Og hvis jeg nu finder nogle fælge der passer i størrelsen, kan jeg så være sikker på at man man flytte mine gamle dæk over på de nye fælge? Er alle dæk lige brede?

Jeg kan ikke rigtig finde nogle tal på fælgen, men på dækket står der "175/70 R14 Radial 84T" er det noget jeg kan bruge til noget?

På forhånd tak
Mvh
/Thomas

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit dæk hedder 175/70-14 så det er en 14 tommer fælg.

Bagpå fælgen i støbningen står størrelsen sikkert også. Temmelig sikkert 6*14 eller der omkring,en ting der er ligeså vigtig er
indpresningsdybden den hedder ET og et antal mm. Sikkert noget i retning af ET40 eller ET35 Men ET værdien finder du også på bagsiden af fælgen.

Men hvad bil er det til? det gør det nogen gange nemmere at hjælpe :-)


 Mvh Henrik

Det er lidt nemmer at finde ud af hvad fælge du skal bruge hvis vi ved hvad bil de skal side på...



Dæk stærelsen 175/70 R14 Radial 84T

175 er breden i mm
70 er højden af dækket.. altså højden er lid med 70% af dækkes brede...
14 er størelsen på dækket i tommer.. Altså det er til en 14" fælg...

Som regl er dækne samme størelse på alle hjul...

Det du gør er at du måler hvad kryds målet er på dine fælge.
Kryds mål måler du fra midten i den øvreste bolt hul og ned til midten af en af de nedreste...

Så skal du bruge nav hulet. i fæglet....
Det måler du hulet i midten på bag siden...

ET skal du også bruge.. Det er som regl støbt ind på fælgets bagside...

Det du skal søge på er så.

Krydsmål =
Navhul =
Fælg stærelse = 14"
ET =
Ja de 2 første tal er dækkes højde og bredde, R14 fortæller at det er et 14" dæk/fælg.
Så skal du lige måle delediameteren på bolthullerne, så har du noget der kan bruges til noget.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svar. Jeg må ud og studere fælgen nærmere. Lige for at være sikker: Krydsmålet er det som billede A eller B på vedhæftningen?

På forhånd tak.
/Thomas

På billede A er den rigtige måde måle kryds mål
Sorry. Det er en Toyota Carina E fra 95 (engelsk model)
Jeg har været ude og studere den nærmere, og jeg skulle mene at navstørrelsen er 5,2cm og krydsmålet er 10,0 cm. Et er 33. Så mangler jeg vel ikke andet vel?

/Thomas


Når jeg søger på fælge på DBA skriver jeg jeg bare 5x100 i søge feltet og der kommer en masser fælge op...

Disse ser fine ug og den størelse dæk er meget billig...

http://www.dba.dk/faelge-med-daek-alufaelge/id-65291978/
Sandelig noget af en mekker du har.
5X100
Ø54,1
ET45
Hej Kent!

Målene til carina E er dem som ALB nævner her ovenover, de fælge du har set på den blå avis passer godt nok på din
bil,men måske er midterhullet større end 54,1 og du skal ha en overgangsring før det passer. Samtidigt er hjulene lidt mindre end dem du har nu for på en carina er det rigtige 15" mål 195/55-15 dæk.

Jeg søgte på "toyota Carina E" på DBA og der var der allerede et sæt aluer i 15" i roskilde for 600,- dog uden dæk men dem du henviser til har kun 4 mm mønster og er derfor tæt på slidt op.

Check den her beregner: http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

 Mvh Henrik

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis