Køb af brugte fælge, og finde den rigtige størrelse.

Hej,

Sidste år da jeg skulle have vinterdæk på blev mekanikkeren nødt til at bore fælgen ud for at få hjulet af - se vedhæftningen.

Så nu ville jeg gerne skaffe en ny fælg, men det er jo en jungle at finde ud hvad min hjulstørrelse. Jeg har primært søgt på den blå avis, da jeg ikke gider betale for nye fælge. Jeg har målt min hjul diameter til 38,5 cm, så det er vel 15 tommer? Ligeledes er der på dba et mål der hedder krydsmål, som er f.x. 5*100. Hvad er det for et mål?

Og hvis jeg nu finder nogle fælge der passer i størrelsen, kan jeg så være sikker på at man man flytte mine gamle dæk over på de nye fælge? Er alle dæk lige brede?

Jeg kan ikke rigtig finde nogle tal på fælgen, men på dækket står der "175/70 R14 Radial 84T" er det noget jeg kan bruge til noget?

På forhånd tak
Mvh
/Thomas

Hej, Sidste år da jeg skulle have vinterdæk på... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nallerplys...

Det var bare en hurtig søgning som eks.

Dæk størelsen er dog ikke den helt kurrakte men...
Det kan man dog nem køre med det.. Det gør jeg på min gamle opel vectra..
Den vil dog køre lidt mindre på literen. ca 5-10km mindre per tankfuld.

En 195/50-15 koster i god kvalitet 600kr monteret og en 195/55-15 koster omkring 850kr monteret...

Så det er jo ca 1000kr man spare ved at sætte 195/50-15...

Dæk holder omkring 60.000km eller 3-3.5år

Hvis man siger at bilen køre 12km/l vil du i løbet af de 60.000km ha en mere forbrug ca 90liter som ca er de 1.000kr du spare i starten..

Men du får en bil der accelere lidt hurtiger...

Det er jo bare hvad man er til... Man mister dog del komfort ved 50 i profil...
Kent A skrev:
På billede A er den rigtige måde måle kryds mål det er forkert, krydsmål, eller rettere boltecirkel er mål B, diameter af den cirkel der tegnes gennem centrum af hullerne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis