Radonsug via ventilationsanlæg

Hej.
Jeg er igang med en større husrenovering og ønsker selv at lave et radonsug under kældergulvet. Jeg har læst hvad jeg kunne finde på nettet om radonsug, og talt med Nilan om emnet. Jeg er dog ikke komme frem til en endelig løsning / beslutning og håber nu at nogen herinde har lidt input..

Jeg tænkte at etablere 2-3 suge punkter under kældergulv (i leca lag) og koble disse til udsugning på mit Nilan Comfort 450. Hvilke problemer kan jeg løbe ind i her??

Jeg var lidt bange for at radon luften ville kunne blandes med den friske luft i anlægget, men Nilan siger at der ikke er nogen risiko for at det sker, da ind og ud luft holdes helt seperat. MEN i samme sætning sagde de at Eurodan huse bruger Nilan og laver radonsug i deres huse, men holder de to ting seperate. Hvorfor? 

Har ikke kunne finde nogen steder på nettet dette diskuteres - hvad overseer jeg? Fugt, strømforbrug? 

Håber der er nogen herinde der har lidt meninger om dette. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke næsten over kill.

De danske myndigheder anbefaler naturlig ventilation til det fri.

Dette kan eks. gøres ved at din radon dug går ud i lige over sokkelpappet i hulmuren. Fra hulmuren trækker radonen op og ud.

Jeg ville aldrig, med mindre der kommer ny viden og love, bruge energi (el) på at fjerne noget der gerne selv vil væk, ved at give det naturlig ventilation.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Klart at det er overkill i forhold til gældende regler og anbefalinger, men kigger man lidt til vores naboer i Sverige (godt klar over at der er større problemer på klippegrund) er de langt mere fremme i skoene. Der gives tilmed op til 15.000 kr tilskud fra det offentlige til at fjerne radon fra boliger. Så måske de strengere krav langsomt sniger sig til Dk også?

Når det er sagt sidder jeg med et massivt kælder fundament og ingen hulmur. Løsningen med ventilationsanlægget koster mig næsten ingenting i materialer, og næsten ingen ekstra tid at lave.

Men eftersom jeg ikke har kunne læse noget om løsningen nogen steder får jeg lidt bange anelser om at der er noget galt med idéen..
de holder nok tingene seperat, da luften fra kælderen ellers vil afkøle luften der suges ud af huset og effekten på varmeveksleren falder..

men ja - varmeveksleren sørger for at der ikke bliver blandet ind og udluft..

/cs

God pointe!!
Jeg håber dog at der i stort set ikke bliver noget gennemstrømning fra under kældergulvet, men at det næsten bliver som en lukket gren af ventilationen.
Min viden på området er begrænset, men hvis jeg skis jeg skal prøve at tænke hvad der umiddelbart falder mig ind gør jeg mig følgende tanker om dit projekt.

Hvis du ikke etablerer seprerat udsugning under gulv og hvis din udsugning i i kælder ikke er 100% balanceret eller med et overskud af indblæsning, risikerer du at suge fra under gulv og op i kælderen gennem diverse utætheder i gulvet.

Etablerer du udsugning under gullv kan du risikerer at akselererer en radon forekmnst i det du etablerer er vaoum i konstruktionen som selvfølgelig skal udlignes hvilket det kan blive med gasser fra undergrunden. Samt at du som csteinod skriver vil effekten af veksleren falde da du iblander koldluft.

Min umiddelbare tanke vil derfor være at vil du lave en mekanisk ventilation af ventilationslaget under gulvet bør denne være sepperat fra det øvrige ventilationsanlæg samt at der i indblæsningen i kælderen er overskud i forhold til udsugning.

Jeg tror hvis det mig selv der skulle lave konstruktionen, da at satse på at lave gulvet så tæt som mulig f.eks med fliser på el.lign. og så etablere et naturligt aftræk fra isolationen. Optimalt supplere dette med et indblæsningsoverskud.i kælder.

Håber det giver mening og held og lykke med projektet.

allan
Annonce
1000 tak for input Allan. Det er virkelig værdsat, da jeg står lidt på bar bund med min idé.
Hvordan endte sagen ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis