selvsået tjørn.

Vi har i vores have en (flere) selvsået tjørn. Den er ikke specielt køn, men jeg vil alligevel ikke fælde den. Vi købte hus (og have) for 2.5 år siden og har ryddet en del af den gamle urskov, så noget skal vi have stående tilbage.

Mit spørgsmål er, kan man skære hele kronen af i 2-3 meters højde uden at slå den ihjel og evt. styne den hvert år, eller bare klippe den ny krone lidt skulpturelt?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle ikke være det store problem. Tjørn tåler rigtig meget klipning.
Hvis du styner den, vil det tage ret lang tid, får det er pænt, og den vil skyde flere steder fra stammen, så du skal ikke regne med at få et pænt kronetræ, men mindre at du er meget omhyggelig med den efterfølgende klipning.

Green

Ja, det er nok problemet.. Jeg må nok indse at jeg ikke er voldsomt omhyggelig med havearbejdet! Jeg er bekendt med beskæringsteknikker, men af en eller anden grund tilsidesætter jeg dem altid når jeg får en saks i hånden.

Hvis den skyder fra hele stammen kan man eventuelt klippe den som en søjle - som en enlig hækplante? Det ville sikkert være ret flot?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Du kunne også lade dem stå og være arkitektoniske, og så fælde dem hvis de bliver for voldsomme.
I øvrigt bliver tjørn ikke til store træer, en 4-6 meter højst.

Green

Sagen er bare at den er ret grim og uharmonisk. Den har sin oprindelige stamme og krone, men så er der et vildskud (eller hvad det hedder) som en gang er skudt fra roden og lodret op i kronen, hvor de to kæmper lidt om pladsen, med krydsende grene.
Den er nok 6 meter høj nu, tror ikke den bliver større, men helt sikkert heller ikke kønnere.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Som du beskrivet det, er den oprindelige tjørn flere meter høj og uharmonisk med et nyere skud, der starter nedefra og gror op gennem kronen.
Jeg ville fjerne dette skud og forsøge ar rydde lidt op i kronen på den gamle del af tjørnen.
Problemet er måske, at det oprindelige skud har groet vildt fra starten og har fået lov til at leve sit eget liv.
Planteskoletræer dyrkes tæt for at opnå højde og lige vækst (heister) og plantes senere ud på afstand, når de skal danne krone.
Beskæringsrogrammer er herefter med til at styre væksten.
Prøv evt. at sætte et billede på forum'et, det vil lette lidt på uklarhederne.
baadsen
Annonce
Noget af charmen ved tjørn er netop at de er lidt skæve og ikke ligner børnetegninger af træer. Jeg ville også fjerne "vild-skudet" og så holde det nede med saksen, og lade kronen leve sit eget skæve liv. Det er også meget nemmere at klippe nede fra jorden, end at skulle til at kravle rundt i kronen.

Green

Nu ved jeg ikke om det er bare lige at fjerne vildskuddet. Jeg er klar over at tjørnen er noget specielt, synes det selv ihvertfald. Jeg synes bare ikke vores er det, den er nærmest lidt irriterende.
Der jeg voksede op var der to pesttjørn på alder med metusalem, de var fantastiske, de var begge et virvar af stammer som bar en lav bred krone. Meget smukt.

Mht. om den er selvsået er jeg nok kommet lidt i tvivl, men at den er blevet negliceret, som resten af haven, gennem de sidst 10-15 år er der ingen tvivl om.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis