Lader vedligeholdessesfri batteri.

Elektronik nu om dage koster ikke boksen, men af en aller anden grund skal man betale boxen for en lader til vedligeholdessesfri batterier.

Nogen der kan anbefale en god billig lader. 500 kr. er bare for meget. LIDL har haft en på et tidspunkt, men har den ikke mere.

Nogen der kan hjælpe.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville fortrække ctek lader. den er rigtig god til opladning og vedligehodladning.
til vedligeholdses frie batterier.
men til de andre ladere skal være opmærksom på at de er til "våde"batterier
og andre igen. kan de klare vedligeholdses frie batterier. ud over "våde" batteri.
det er opladning håndtering af ladecyclus.!

jeg har selv en af dem.
 ctek xs 3600. en god "hjæmmelader" til de fleste
gel batterier og "våde"(syre) batterier.
og næsten alle bly basserede batterier.!
gel. agm. syre. batteri typer.!

Hej,

Jeg har lige købt en CTEK XS800, den er lille og smart, husk det er en unik teknik de lader med, du kan ikke sammenligne med nu-skyder-vi-bare-noget-strøm-på-ladere, hvis du hopper op på en endnu større version, så har den en 8-step cyklus hvos batteriet´s tiltand tjekkes osv. prøv at tjekke deres hjemmeside, så var jeg ikke længere i tvivl, nu hænger den på min Yamaha YX600 Radian :-)

Og have traktoren ryger på den så snart Yamaha´en er ude og rulle..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

ctek xs 3600.

den kan stilles til at lade "små" bly batterier op (mc batteri).
ud over bil batterier op.!
den kan "trække" fra 1.4 amp. til 120 amp.
og lidt støre batteri til vedligeholdsesladning. (160 amp).!

Hej,
Og den kan stilles til at kunne afsulfatere godt brugte batterier. Den laderf.eks. i pulser i perioder, og ikke blot mange ampere i starten, og skruer så ned, som en alm. gammelfags lader gør det. Vel værd pengene (3600 model), men søg på nettet og du skal finde=spare.
Mit agm batteri er rystesikert, kan stå på hovedet og er hammerstærkt i startampere, samtidig med at det er let og småt, men kræver en moderne lader (som nævnte), men billigere ladere kan fåes.
M.v.h.
Redfox.
jeg har en ctek lader enctek sx 7000.

den er af prøvet på en pallestabler en der skal skubbes med batteri løft
1 tons.og løftehøjde 1500 mm.
der er en "lastbil batter" i på 12 volt 240 amp.
spidsbelastning 1200 amp.
man kan næsten høre at dens løftemotor at den ligefrem "hyler"
gaflen op i højden.!
i forfhold til standart lader. hn.lader den stor gul med hjul. til 1300 kr.
deca class 4oo E booster lader. til våde batterier.
Annonce
Det blev en CTEK 3600 http://www.batteribyen.dk/ctek_multi_xs_3600_lader_til_blybatterier-p-2129.html?osCsid=e8e5622426769c4d9cf3a302ef74c1eb
og er erhvervet fra batteribyen.dk. Den virker fint, men har ikke fårmået at vække de døde til live. Prøvede også i påsken, det hjalp ikke.

Og så lige et extra power batteri, det gav lidt mere start villighed.

http://www.xs650shop.de/startseite/?t=0402

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter,
Husk at gøre dig selv den tjemeste, at sætte den lille ledning, som følger med, på dit batteri, så du i fremtiden blot kan sætte den på det lille vedligeholdelsesladningsstik fra laderen. Det er nemt, og virker godt.

M.v.h.
Redfox.
Skrevet af PeterR på 29 maj 2010 10:04
  Den virker fint, men har ikke fårmået at vække de døde til live. Prøvede også i påsken, det hjalp ikke.

Du skal prøve at smide plus til plus og minus til minus fra et opladet batteri over til det døde batteri.. .

vent ca. 2 min og prøv så at sætte laderen på igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hr prøvet alt. Jeg skal op over 20 V med en strømforsyning inden der er den mindste modstand. Så tager det imod, kemien starter og strømmen stiger langsomt. Jeg kan herefter skrue ned for spændingen lidt efter lidt, og alt er ok, ender på en 14 volt hvor det stadig tager imod, dette efter et par timer. Efter det så har stået et døgn og modtaget god dansk el så er det fladt efter 24 timer uden ladning.

MVH - en som er elektroniktekniker, ved lidt om strøm.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR.
 
Problemet med døde batterier er ikke af nyere dato, hvilket patent nr. 1743594 fra 1930 bevidner.

En af de bedste beskrivelser af processen i batteriet finder du i patent nr. 3963976 fra 1976
Se det første afsnit: Background of the Invention.

Så her springer vi let og elegant til den brutale løsning. Charger-desulfator. Jeg antager at du selvfølgelig vil anvende en skilletrafo, hvis du pønser på at kopiere opstillingen.
Besvarelserne giver en ide om hvordan tingesten virker.

Om batterier generelt. batteryuniversity.

Og ikke mindst Bill Darden's seriøse CAR AND DEEP CYCLE BATTERY FAQ 2010.
Hvad der ikke bliver nævnt her, er ikke værd at vide.
Ikke at forglemme kapitel 9: HOW DO I CHARGE (OR EQUALIZE) MY BATTERY?
som bør være obligatorisk godnatlæsning for alle batteriejere og især båd- og campingfolket.

Når det gælder almindelig batterivedligeholdelse, kan du finde kit og byggebeskrivelser over diverse ladere og desulfatorer (pdf-download) hos conrad.de og hos ELV
Eks: Power-Brick PB 300  eller støvsuge nettet for de nyeste opdateringer.

Her er en som er nem at få til at virke. Alistair Couper's Battery Desulfator
Desværre er der anvendt en P-type FET som vistnok er vanskelig at opstøve, så her er det ændrede diagram hvor N-typen er anvendt.


Mvh. Christian

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis