Vægfliser bag brændeovn: noget man bør vide?

Jeg er ved at renovere den pudsede teglvæg bag brændeovnen i vores "nye" ældre hus. Tidligere har der bare været almindeligt savsmuldstapet og oprindelige fodlister m.v., hvilket jeg ikke synes lyder helt forsvarligt på grund af den direkte varmepåvirkning.

Nå, men...

Vi regner i hvert fald med at sætte nogle vægfliser op bagved. Er der noget man bør vide i den forbindelse? Kan jeg bare benytte almindelige vægfliser og klæber/fugemasse eller kræver varmepåvirkningen at man benytter noget specielt varmebestandigt?

På forhånd tak,

Anders


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt så har den gamle ejer nok lavet det ud fra de gældene regler.
Ellers MÅ skorsstensfejreneren ikke feje og så skal den væk.

Den ovn du har, har en teknisk vejledning, den skal du følge.
Hvis det er en ovn du ikke kan finde oplysninger på så kan den ikke leve op til de gældende lovkrav.

Men da lortet står der, så gå ud fra at tidliger ejer har fulgt råd og retningslinger fra skorstensfejren.

Ellers kan du starte en sag mod dem begge

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tapet på en pudset væg er ikke betegnet som brandbar væg. Jeg undersøgte det selv forrige år.Men tapet på en pladevæg går ikke.
Vores brændeovn står 10 cm fra en pudset tegl væg med 4-5 lag tapet på og der har i de 5 år vi har haft den brugt aldrig været tæt på at det blev varmt bagved den. Faktisk kan vi røre bagsiden af brændeovnen mens vi skal holde snitterne væk fra siden og fronten
Så ingen problem med at bibeholde tapet bagved.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Til det kan jeg tilføje at vores er en væghængt model. Den hænger direkte på en væg med tapet.

Jeg vil forøvrigt lige anbefale alle at overveje en væghængt ovn når den gamle skal skiftes ud. Vi har ikke fortrudt det et sekund. Nu kan vi støvsuge hele gulvet uden at skulle ind bag ovnen
Annonce
Skrevet af FWM på 21 mar 2010 00:16
Som udgangspunkt så har den gamle ejer nok lavet det ud fra de gældene regler.
Ellers MÅ skorsstensfejreneren ikke feje og så skal den væk.

Den ovn du har, har en teknisk vejledning, den skal du følge.
Hvis det er en ovn du ikke kan finde oplysninger på så kan den ikke leve op til de gældende lovkrav.

Men da lortet står der, så gå ud fra at tidliger ejer har fulgt råd og retningslinger fra skorstensfejren.

Ellers kan du starte en sag mod dem begge

Jeg er muligt lidt fatsvag, men jeg kan ikke rigtigt forstå dit indlæg.

Du starter med at den gamle ejer nok har opsat ovnen ud fra gældende regler.

Så skal man  have fat i en teknisk vejledning, kan man ikke finde den, så lever ovnen ikke op til gældende lovkrav. Men du har lige været inde på at ovnen nok er opsat efter gældende regler på opsætningstidspunktet; hvorfor kan den så ikke leve op til gældende lovkrav? Hvilke lovkrav er det?
 
Hvad nu hvis man ikke kan finde en teknisk vejledning, men skorstensfejeren _har_ fejet? Så må ovnen vel være opsat efter gældende regler, og overholde gældende krav, ellers fejede han jo ikke i følge dig selv?

Så anfører du at nu står den der, så gå bare ud fra at råd og retningslinier er fulgt?

 Personligt ville jeg råde spørgeren til at kontakte den lokale skorstensfejer, så var dét problem ude af verden én gang for alle, i stedet for "som udgangspunkt, teknisk vejledning og blæs så bare på det hele, du kan altid anlægge sag".

Som sagt er jeg muligt fatsvag, men jeg kan overhovedet ikke se, hvordan dit svar skulle kaste lys over spørgsmålet, da du svarer både/og/enten/eller/ved ikke.
hvis tapatet er opsat på pudset væg, betegnes den som værende IKKE brændbar, så der er ikke noget uforsvarligt i det!

Hos mig bliver væggen heller ikke ret varm når jeg fyrer i brændeovnen - Prøv at lægge en hånd på. Du skal i hvert fald kunne brænde dig på væggen før papiret selvantænder..

/cs

Reglerne findes her: http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm

Der står bl.a. at gibsplader går under brændbart materiale. Jeg tror, det er paplaget på pladerne der gør det.
Selv har jeg sat brændeovne op tæt på både malet, pudset mur og mur med malet glasvæv med ca 15 cm fra bagsiden af ovnen til væggen. Jeg havde ingen problemer med skorstensfejeren.
En gipsvæg leder varmen dårligt, derfor kan overfladetemepraturen her blive ganske betragteligt højere end en teglstensvæg.

/ Claus

Mange tak. Jeg forsøger med at finde en teknisk vejledning. Det er en "standard" Morsø brændeovn, så sådan en vejledning burde være til at skaffe. På baggrund af besvarelserne her tager jeg nok også lige en snak med skorstensfejeren før vi gør yderligere, selvom der måske ikke burde være den store varmepåvirkning bagtil.

Og så kan jeg jo med god ro benytte standard vægfliser og klæber/fugemasse. Tak

Med venlig hilsen

Anders

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også