ventilløfter

Hej.
Nu har jeg lige skiftet tandrem og vandpumpe på min seat cardoba 1,6 fra 1999. Som altid kommer man tíl at lytte lidt for meget til sin motor efter rep. Jeg kan nu høre, at en af ventilløfterne klikker meget. Efter en lang tur, er det ikke så galt.
Jeg vil gerne have den klikkem væk så jeg skal vel have 8 nye ventilløfter??
Hvor kan jeg købe dem til en fornuftig pris og kvalitet?? 
Hvor meget moment  skal  boltene til knastakslen spændes med??

Mvh
alte

<p>&#160;</p>
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skulle da ikke være nødvendigt at udskifte ventil armene, der må sidder nogle skruer eller chimes til at justere frigangen med.

V.h.  Håndværkeren

øh.. er den ikke selvjusterende?? Det tror jeg den er! så den er vel den "hætte" der sidder ned over ventilerne og som knasten trykker på!!! Jeg forstår ikke helt det du siger omkring justering.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Skrevet af alte på 20 mar 2010 18:01
øh.. er den ikke selvjusterende?? Det tror jeg den er! så den er vel den "hætte" der sidder ned over ventilerne og som knasten trykker på!!! Jeg forstår ikke helt det du siger omkring justering.
mvh
alte
Se på nogle motorer med mekanisk påvirkede vippearme er der på ældre modeller en lille stift skrue med en låsemøtrik som man kan justerer ned mod ventil toppen. Så bruger man et søgeblad, minder lidt om dem man også bruger til at justere platiner med. På andre, stadig mekanisk påvirkede, lægger man chims ind imellem vippe armen og ventil toppen. Shims er nogle små skiver der har tykkelser der deles i 1/10 mm i tykkelse.
Er dine ventiler hydraglisk påvirkede er der ingen justering

Ok så er jeg med, de systemer du nævner kender jeg godt. En fiat uno køre vist med shims passer det ikke??
Min bil er med hydragliske ventiler så der er ikke noget at gøre som du siger, men kan man regne med hvis jeg sætter ventilløfter på at den klikken er væk eller skal jeg også tænke på hvilken olie jeg køre på. Jeg køre på 10/40 nu. Min gamle ford kørte på 5/30 olie..
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Det kan godt være olien det er galt med, og aligevel ikke, hvis det er en fuldsyntetisk. I vore dage er olier jo så specielle at de kan bruges året rundt. På den gamle du havde brugte du forhåbentligt vinterolien på 5/40 og en sommer olie på 10/40. Nu er det jo snart sommer igen så det vil ikke være nødvendigt at skifte nu, og aligevel når du har rodet med motoren er det ofte en god ide at skifte olie på den.
Annonce
Jeg har lige skifte olie og filter så det må vente lidt med at skifte igen. Det lyder til at mit problem ikke er så stor så nu må vi se om den tikken ændre sig lidt når det bliver varmere i luften. Det kan jo være, at det helt forsvinder.

<p>&#160;</p>
dine løftere er hydrauliske. Så længe det kun er mindre klikken går det nok, men efterhånden som de bliver blødere og ikke kan justere sig selv øger man jo "sluppet" mellem knast og ventil. Skiftede mine for 6 mdr siden og det var ret nemt at se hvilke der var "bløde" for der var der stort spor af slid, mens dem der stadig var ok ligndede nye.
Det kan dog ikke betale sig ikke at skifte allesammen når man alligevel er derinde. En anden ting du skal være opmærksom på er at hvis du vil skifte dem kan du ligeså godt gøre det nu, mens din tandrem er ny og stadig kan spændes op igen. Normalt er det god skik ikke at bruge en tandrem igen der har kørt over 5k km.

Til hånværkeren: Stort set alle biler fra 90 og frem har hydrauliske løftere. Selv min gamle golf fra 89 har det :-)
Ja det forsvinder sikkert af sig selv. Det plejer de forskellige dårligdomme jo gerne at gøre, bare man lader være med at tænke på dem!
En hydraulisk løfter kan sagtens slides op og præstere kedelige lyde. Skal jeg male fanden på væggen, kan det også være knastakslen, der er slidt ned på en af knasterne. Mulighederne ere mangfoldige!

Det er desværre nok 10 gange så dyrt at lave på en sådan eksotisk vogn, som havde det været en Ford!!!

Med venlig hilsen
ktm

Du har ret, jeg er ved at glemme det lidt igen, det hjalp at få lukket kølerhjelmen!! ved du hvad sådan en "eksotisk vogn" køre faktisk rigtig godt!! Ktm det skulle ikke undrer mig, hvis du en dag skriver, at nu køre du også seat!!
Mvh
alte

<p>&#160;</p>

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også