Dæk fra T. Hansen

Hej

Så er foråret da gudskelov på vej.

Men det betyder også, at det er ved at være tid at få sat sommersutter på Xantia'en. Vi kørte godt nok på vinterdæk hele sidste år (da det var, hvad den havde på, da vi købte den), men venstre forhjul har været punkteret, er blevet lappet, er blevet utæt igen, og holdes nu sammen med DækPilot. Så der skal sommerdæk på, basta.

Fruen talte med en dækmand, der kommer som kunde i grillen, han skulle have 3500 for 4 Michelin påsat. Vi fik ikke lige modelbetegnelsen.

Det synes jeg lyder dyrt, i betragtning af, at man kan få 4 'Et-eller-andet' på nye Ali-fælge for 3000 hos T. Hansen. Ikke at jeg lige havde tænkt mig at gøre dette, men de sælger også Michelin til 600 kr/stk + 50 kr. for at sætte dem på fælg.

I vores størrelse (185/65-R14) kan man også få nogle, der hedder Roadstone til 350/stk og Nokian til 450/stk.

Dækmanden fra før fnyste selvfølgelig af foragt over T. Hansen, og sagde at deres dæk blev firkantede på 14 dage (det skal han jo sige), men T.'s Michelin er vel ikke en ringere kvalitet end hans egne Michelin? Og hvad med de andre mærker, kender I noget til dem?

Vi kører omkring 15.000 km om året, og vel kun de 10.000 på sommerdæk, så jeg gider ikke bruge en formue på gummi (i hvert fald ikke til bilen).

- Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvad må 4 stålfælge koste hos en hugger?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Så er foråret da gudskelov på vej. Men det... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt klart en anbefaling at se på test hos FDM og deres tyske søster (kan ikke huske navnet). Der er faktisk nogle no name der godt kan være med, selvfølge med hensyntagen til ens eget køreselsbehov

Uanset hvilket dæk der vælges er der nogle valg, der skal tages
Da ingen af dem er gode til alt, og det viser de forskellige test også

Sidst jeg købte dæk, var det hos den lokale dækmand der kunne give mig et lige så godt tilbud med montering, som T-hansen uden, for 4 hjul med ali-fælge.
Han brugte lidt tid på at snakke med mig om min køre stil, og behov så der kom, de til prisen, bedste dæk på

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg vil give KTM ret i at det henviste site, leverer det de skal og til en god pris.

Jeg har selv købt dæk derfra 3 gange og er endnu ikke blevet skuffet..

Man kan foreksempel få GOODYEAR duragrip til lige knap 450 pr.stk.
Jeg plejer nu bare at få en dækmand til at sætte dem på, og jeg mener det koster ca. 100 kr. på stk.

Deres danske side hedder www.daekonline.dk


Mvh Mærsk

For ikke at komme ud i en hidsig debat omkring dækmærker og priser, må jeg igen bede Jer kigge på mit og Mærsk's link.
Gå ind under den dækstørrelse I har brug for og kig på "detaljer" ud for det aktuelle dæk. På de allerfleste dæk er der indtil flere testorganisationers resultater og det kan være meget overraskende. Ofte hænger pris og kvalitet slet ikke sammen, dog med den undtagelse at man ofte finder de ringeste dæk blandt de allerbilligste.

Nu var Michelin nævnt længere oppe. Michelin har altid være kendetegnet ved meget lang levetid og stor slidstyrke, men samtidig har de aldrig været verdensmestre på våd vej. Det er ved at blive bedre, men det varer længe endnu, inden de finder vej til mine biler.

Der er ingen garanti for, at dyre mærkedæk i alle dicipliner er de bedste. Ligeledes skal man kigge meget på, hvad man selv vægter højst. Jeg er f.eks. meget fascineret af at købe dæk, der har gode styre og bremseegenskaber i vådt føre, hvorimod jeg er ligeglad med slidstyrke, fordi jeg kører for lidt til at slide mine dæk ned. De bliver skiftet længe før pga ælde.
Pga at jeg bor, hvor der ikke er off. snerydning, vægter jeg greb i sne højt, når jeg skal vælge vinterdæk. Til gengæld hænger jeg på at hjælpe naboer igennem snemasserne!

Det med hastighedskoden har ikke blot betydning for lige netop hastigheden. Det har også noget at gøre med stabiliteten i dækket at gøre ved højere hastigheder, men også med belastningen. Det opdager man lynhurtigt, hvis man kører i en relativ tung vogn. Selv inden for den tilladelige hastighed for dækket, er der en verden til forskel på det lavt ratede dæk og det højere ratede. Derfor er det en meget dårlig ide at købe et dæk, der kun er godkendt til 140 km/t selv om man med sig selv ved, at man aldrig kommer over 110 km/t
Faktisk er dækkets hastighedsrating lige så vigtig som støddæmpernes funktion.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror at jeg vælger et sæt dæk fra Continental på nogle nye alufælge næste sommer. Godt nok er det blandt de dyreste dæk men oftest er de test-vinder eller altid i top 3 både hos FDM og den tyske ADAC.
Pover is nothing without control. (Pirelli slogan)

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Hastighedskoden er vigtig, dækket skal mindst svare til bilens tophastighed, uanset om man har tænkt sig at udnytte den.

Tysk politi er meget strikse på det punkt, det er træls at holde et sted på Lüneburger Heide fredag aften med kørselsforbud og vente på at det bliver mandag, og der kommer en dækmand forbi med 4 nye dæk.
Annonce
Det er alm.viden at uden for dk. skal alle passe.

Men dette bekræfter jo bare at gode  spørgsmål giver mange svar

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det kan godt være, det er almen viden herinde, men hvis du spørger 10 tilfældige mennesker ude i samfundet, ved de 8 af dem ikke, hvilken størrelse dæk, der sidder på deres bil, 5 aner ikke om de kører på sommer- eller vinterdæk, og 9½ af dem aner ikke, hvad T og H betyder

Og for dem, der bare kører på AGL eller til deres husmekaniker og beder om at få nye sutter på, kan det vel også være flintrende ligegyldigt. De lever sikkert lykkeligt uden at vide det.

Der er naturligvis folk, som kun kan leve med det bedste (dyreste), det kan man jo læse tidligere i tråden. Men nu har jeg haft kørekort i 24 år, haft bil siden '97, og aldrig været involveret i en ulykke, bortset fra en enkelt cyklistpåkørsel (en cyklist, der påkørte bilen, mens den holdt stille). Jeg tilstræber at køre på en måde, så dækkenes bremseegenskaber aldrig bliver sat på prøve.

I bund og grund skyldes alle ulykker, at bilen ikke bremsede hurtigt nok. Det er lidt det samme som at sige, at alle dødsfald skyldes hjertestop. Sandt, men uden hensyntagen til omstændighederne. For kort afstand til den forankørende, mobilsnak, uopmærksomhed, Johnny Brian-kørsel og blød hat er nok den mere direkte årsag end billige dæk.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi købte sidste år 4 stk 17" alu med dæk(model Roadstone N3000) fra Thansen, og på trods af min skepsis er jeg faktisk positvt overrasket, de køre fint og bliver ikke firkantet på 14 dage som vores lokale dækmand forudsage, de larmer ikke nævneværdigt mere end de gamle michelin vi kørte på før, og umidelbart vil jeg sige de er gode for ca 3 års kørsel med vores forbrug. Vi har prøvet deres bilige vinterdæk og de er absolut ubrugelige, særligt på tør eller våd vej er de direkte livsfarlige, der har vi købt nogle ordentlige dæk.

T-hansen har meget billigt skrmmel men deres sommer dæk fejler ingenting, det samme gælder deres alufælge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis