Automatsikring og bilbatteri??

Hejsa! Jeg står og skal lave et Musik Anlæg til Roskilde festival.

Har en  bilradio med forstærker og enheder.
Har et nyt bilbatteri på 60ah fra Jem & Fix.

Har ikke sat noget af det sammen endnu!!

Mit spørgsmål er så om jeg kan bruge en automatsikring jeg har liggende som sikring til bilbatteriet? Isåfald skal den så stadig sidde på + kablet??

Automatsikringens specs er:

C13 1pol+N (hvad betyder N??)
230/400v
50/60Hz
13v

På forhånd tak for hjælpen!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej det kan du ikke
du bliver nød til at bruge en autosikring der passer i størrelsen , den kan bare sættes på med 2 kabelsko , ellers koster en rigtig sikringsholder kun 10 kr
Har du testet hvor længe du kan spille på et 60 ah batteri med det anlæg...??? Sådan en forstærker og højtalere bruger den del... Er det et startsbatteri du har købt har du ca. 30 AH at bruge af.. dvs du har 360 watt i en time.. hvis ikke du bruger for tynde ledninger for så bruger de også.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har ikke testet det endnu Men hvorfor vil jeg kun kunne bruge 30ah??

Min forstærker er på 4x40 watt og trækker MAX 15 ah
jamen de watt er jo ikke hvad den bruger fra batteriet. Det finurlige ved sådan et batteri er at når du har brugt ca ½delen så kommer det under 12 volt.. og du ødelægger batteriet.
ved 30 AH har du 30x12 = 360 Watt at forbruge i en time.. Bruger du så 100 watt i timen har du til 3,6 timer. Bruger du dit batteri til det ikke kan mere kan du måske komme op på 5 eller 6 timer.
Bruger dit anlæg det halve så har du den dobbelte tid.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jamen de watt er jo ikke hvad den bruger fra batteriet. Det finurlige ved sådan et batteri er at når du har brugt ca ½delen så kommer det under 12 volt.. og du ødelægger batteriet.
ved 30 AH har du 30x12 = 360 Watt at forbruge i en time.. Bruger du så 100 watt i timen har du til 3,6 timer. Bruger du dit batteri til det ikke kan mere kan du måske komme op på 5 eller 6 timer.
Bruger dit anlæg det halve så har du den dobbelte tid.

Trækker din opsætning tilsammen 15 ah så har du til 2 til 3 timers musik... Hvis du dropper din forstærker og bygger dine højtalere ind i et trykkasse (kabinet) vil du have høj lyd og meget mere tid at kunne spille.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok Forstærkeren sidder i bilradioen. Formulerede mig lidt forkert før Radio+forstærker trækker MAX 15ah og denne forstærker er 4x40watt.
Bygger en kasse til mine speakers, hvori dem der skal spille bas og dem der spiller diskant/mellemtone får seperate rum. Baskammeret bliver lidt større end diskant/mellemtone kamret og designet efter en subwoofer jeg har.


Spørger lige lidt mere (det er dejligt at have en der har styr på tingene)..

Hvis jeg bruger batteriet helt op (eller næsten) vil det så ikke kunne lade? For hvis batteritiden bare bliver forringet med en hvis %-del gør det ikke noget for regner ik med at bruge batteriet efter festivalen (går solcelle til næste år).

Hej
Du kan sagtens lade et fladt batteri op, det forkorter batteriets levetid, hvis det sker for tit.
Du vil få mere power ved at købe et forbrugsbatteri, det er et bedre valg end, et startbatteri...

mvh jens
ok. Fås de hos thansen? Kan ikke rigtig finde noget. (bor på bornholm så det er min eneste mulighed)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis