fundablokke

hej

Jeg skal til at lave en kælder skakt, til vores høje krybekælder. den skal gå ca 1,5 meter ned og gå langs husmuren ca 3,8 meter og trappen skal være en meter bred,

Er det korrekt at jeg skal grave 60 cm ned under det nederste af trappen, og så fylde pladder i ca 10 cm sætte det første lag fundablokke og lade det tørre, der efter sætte tre lag i forbandet, støbe ud, og forsætte sådan indtil den endelige højde er der?

Skal skakten den fæstes til husmuren/ soklen der opad???

Skal jeg pudse den udvendigt hele vejen op, selv om det ikke kan ses???

Skal der lægges jern både vandret og lodret i den?

Hvordan laver jeg hjørnerne, passer fundablokkene så man bare kan skære flapperne af på hver anden eller hvordan???

Er de fundablokke der er 15 cm brede stærke nok???

Håber på hjælp Mvh Benjamin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal absolut ikke fylde "pladder" i bunden af hullet, beton skal altid være så tørt som muligt, normalt regner man med 40% vand, 2 kg. vand til 5 kg. cement.

Her er Ålborgs mængdeberegner http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100
Du skal overhovedet ikke bruge "pladder" beton skal altid være så tør at det ikke flyder sammen (undtagen selvfølgelig flydebeton som ikke har større vandindhold, flydeevnen kommer fra additiver)

Bland beton efter opskriften på http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Til fundablokke 1 del cement til 3 dele sand og 4 dele sten

Brug spande i passende størrelse når du måler op, 10 l. er gode, 1 spand cement, 3 spande sand, 4 spande sten og 4 l. vand, giver 50 l. færdig beton, det passer fint til en hobbyblander.

Jeg vil fraråde at bruge skovlfulde til opmåling, det er alt for unøjagtigt.

Hvis du blander i en lille fritfaldsblander (Harald Nyborg typen) skal du blande de tørre materialer ca. 2 minutter derefter hælder du vand i og blander ca. 5 minutter.

Når du fylder blokkene skal du vibrere betonen, det kan du gøre med en lægte som du støder ned i hulrummene.

der må da være nogen der kan byde ind med noget....
Skrevet af bthye på 19 mar 2010 13:44

Er det korrekt at jeg skal grave 60 cm ned under det nederste af trappen, og så fylde pladder i ca 10 cm sætte det første lag fundablokke og lade det tørre, der efter sætte tre lag i forbandet, støbe ud, og forsætte sådan indtil den endelige højde er der?

ktm: jeg ville måske lige gå et spadestik længere ned, for at nå ned i frostfri dybde

Skal skakten den fæstes til husmuren/ soklen der opad???

ktm: Det ville jeg gøre. Sæt nogle gode ankre ind i specielt den anden sokkel og håb på at det holder sammen. Du undgår ikke revner mellem det ny og gamle.

Skal jeg pudse den udvendigt hele vejen op, selv om det ikke kan ses???

ktm: Næh, hvorfor dog, Det skal da kun være af kosmetiske grunde, der hvor soklen kommer over jordniveau.

Skal der lægges jern både vandret og lodret i den?

ktm: Det plejer jeg at gøre, og ville helt bestemt gøre det her, hvor der kun er jordtryk fra den ene side. Vandret er vel det almindelige. men læg jernet hele vejen rundt. Du må igang med at bukke stængerne, evt. ved at rødvarme det.

Hvordan laver jeg hjørnerne, passer fundablokkene så man bare kan skære flapperne af på hver anden eller hvordan???

ktm: Skær flapperne af med en stor vinkelskærer, og skær ned i siderne, efter samme princip som de 2 skillevægge, så jernet kan føres hele vejen rundt i hjørnet.

Er de fundablokke der er 15 cm brede stærke nok???

ktm: Jeg ville vælge mindst 20 cm til den opgave.

Håber på hjælp Mvh Benjamin



Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
hej ktm tak for svarene

Jeg har også tænkt på at sætte nogen nedgravnings spots i, på siden af skakten 2-3 stykker kunne det ikke være en lidt fed detalje..

Hvor tykt skal jernet være 8- 10mm tentor stål???

mvh Benjamin
God og nyttig ide med spots, som du kan lade tænde via en bevægeføler.
Jeg ville nok nøjes med 8 mm tentor, men så i hvert skifte.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis