Kopi støbning af eksisterende flise.

Goddag alle. Jeg har to forskellige sten som jeg ønker af lave kopi af. Den ene en spansk trædesten. Har et mønstre på overfladen. Den anden en udsmykningssten, som har mange krumninger og detaljer. Da jeg skal fremstille 50-100 stk. af hver til udendørs brug, formoder jeg at der skal fremstilles en genanvendelig støbeform i silikone? Ligeledes ønsker jeg, at den masse (grus/cement?) kan indfarves i sandfarve/beige? Nogen der kan hjælpe med trin for trin beskrivelse? God dag.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Sputnic.

Du køber noget billig byggesiliconi som er neutralhærdende det er den der ikke lugter af eddikesyre.Stenen er fugtig ikke drivvåd. Så smøre du et godt lag silicone på overside og alle kanter i hele flisens tykkelse.Det er vigtigt at siliconemassen bliver presset lissom sideværts, smøres in i relieffer for at undgå luft bobler. Lad det hærde. Tag noget mere sili og bland op med savsmuld (det spare silien) Så forstærker du det første lag, det skal være ret tykt min 1,5cm. Det hele skal ende med at støbes ind i en gips kappe til at støtte siliconen derfor er det meget vigtigt at siliconeformen, på ydersiden er godt konisk så det ikke klemmer i støtteformen.Derfor skal den også glattes fint på ydersiden Når flisen er støbt tager man først gipskappen af og derefter kan man krænge siliconen af lisså forsigtigt.Kan du skaffe noget formolie vil det være fint ellers kan en blanding af rapsolie og brun sæbe bruges som slipmiddel. Du skal støbe at du har brug for med det samme; efter et halvt år ca. er siliconen krympet så den ikke passer i gipsen.det var vist det hele.Med hensyn til farvning vil jeg tro at du skal ha noget hvid cement lyst tilslag og noget farvepulver, men der ville jeg selv være nødt til at lave nogle forsøg
Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skulle du give fortabt så findes der firmaer der fremstiller det produkt som du ønsker, der en udsendelse i fjernsynet om det for et stykke tid siden. Men sjovt projekt held og lykke.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis