Tolkning af telefoni.

Hej jeg håber det er okay at jeg bruger dette forum til at høre jeres holdning vedr et tolkningsspørgsmål - Her følger 2 citater

NR1
Mobilsvar er en gratis service, som er standard på alle BiBoBs mobilnumre. Det er gratis, når folk lægger beskeder på din mobilsvar. Du betaler kun, når du ringer op til din mobilsvar. Det koster almindelig minuttakst.

NR2

Når du befinder dig i udlandet, betaler du almindelig minuttakst for viderestilling til din mobilsvar. Det kan derfor være en god idé at slå denne helt fra, inden du forlader Danmark, så du kun skal betale for de opkald, du ønsker at modtage. Dette gøres ved at taste:##002# "ring op" Du kan aktivere den igen, ved at taste **004*mobilsvarernummer# "ring op" Du kan finde dit mobilsvarnummer ved at logge ind på Mit BiBoB under "Mit Nummer"

Hvad er den almindelige minuttakst der henvises til?!?

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhåbenligt er det ikke et selskab du har rodet dig ind i ?
Og det er deres minuttakst du skal regne for den almindelige minut takst, har de ikke oplyst om denne, så burde alle advarsels lamper lyse meget kraftigt nu hos dig.
Det er noget pladder at skrive at din tlf svare er gratis, for det er den der ringer den op, der betaler minut taksten, lige som du skal betale for at aflytte den.
Og det pjat med at du skal afbryde din svare når du tager til udlandet ! Du skal bare lade være med at ringe den op når du er i udlandet, længere er den ikke.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Håndværkeren på 18 mar 2010 17:25
Forhåbenligt er det ikke et selskab du har rodet dig ind i ?
Og det er deres minuttakst du skal regne for den almindelige minut takst, har de ikke oplyst om denne, så burde alle advarsels lamper lyse meget kraftigt nu hos dig.
Det er noget pladder at skrive at din tlf svare er gratis, for det er den der ringer den op, der betaler minut taksten, lige som du skal betale for at aflytte den.
Og det pjat med at du skal afbryde din svare når du tager til udlandet ! Du skal bare lade være med at ringe den op når du er i udlandet, længere er den ikke.

V.h.  Håndværkeren

Nu skal der lige korrigeres her.

Alle telefon selskaber i DK er telefon svaren servicen gratis og du som ejer nummeret betaler viderestilling takst når nogle ligger en besked på din svare eller du afhører beskeder, ligesom hvis du vidrestiller din nummer til et andet. telefonsvare servicen er gratis, men ikke når nogle ligger beskeder. ang. udlandet koster det altid lidt mere end i DK
hvis du tager til skal vi sige tyskland skal du betale ca 4 kr pr minut (denne pris gælder i alle eu lande) hvis du har telefonen tænt så den har fanget en tysk mast, hvis du vælger at slukke den inden den fanger en tysk mast koster det 0,60 kr pr minut dette gælder også hvis der er en der ringer til dig og bliver videre stillet til din tlf svare (som bredum skriver)

Hejsa så får i lige min problematik.

Før jeg tog til Brasilien i 3 mdr læste jeg citat nr 2....
Jeg tænkte: "Tja det plejer at være gratis, når folk ringer til min telefonsvarer, men i dette tilfælde har jeg ikke noget imod at betale et par kr for, at de som ved at jeg var bortrejst kan få det at vide"

I Brasilien beslutter jeg mig for at tage mit DK simkort ud af telefonen efter den 1. uge, idet jeg købte et brasiliansk simkort. Jeg havde ikke telefonen ved øret med dansk simkort i - efter jeg forlod Danmark.

Da jeg kommer hjem bliver jeg overrasket over at blive opkrævet næsten 300kr for udenlandsopkald - ikke så meget igen, men af princip går jeg op i det.

Sagen er den, at når bibob skriver "almindelig minuttakst" i citat 2 - så mener de almindelig udenlandsk minuttakst. Jeg har betalt 22 kr hver gang nogen har ringet til min telefonsvarer og hørt fra 1 sekund til et minut af beskeden. (heldigt at de fleste vidste jeg var bortrejst og ikke ringede)

Jeg føler mig dårligt behandlet, idet jeg vil mene, at når de skriver "almindelig minuttakst" i citat 2, så må det være den samme "almindelige minuttakst", som jeg betaler når jeg ringer til svareren normalt citat 1. Altså under en krone i minuttet.

Hvad mener i om min sag? Hvordan læser i citat 2?
Burde jeg have vidst at der var tale om "almindelig udenlandsk minuttakst"?

citat fra BiBOBs hjemmeside og abb. betingelser.:

Når du bruger din mobiltelefon i udlandet, så gør du det ved at roame. At roame betyder, at du bruger et udenlandsk teleselskabs forbindelse til at ringe op med. BiBoB bruger Telenors roamingpriser i udlandet. Se hvilke selskaber Telenor har roamingaftaler med her:
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/abonnementer/udlandstelefoni/daekning_i_udlandet/

Inden du rejser anbefaler vi at du deaktiverer din telefonsvarer ved at taste ##002# "ring op".

Så jeg vil være lidt grov og sige at du har lært lektien og husk aktid at undersøge dine abonnementsbetingelser. Bibob har alt på deres ret og kan ikke oplyse det tydeligere.
Annonce
Aviserne skriver jævnligt om det samme problem for at advarer folk som dig.. Især op til ferietiderne.
Hvis det er vigtigt at du har telefonsvarer på så sætter du den til omstil ALLE opkald til tlfsvarer inden du forlader Danmark. og køber så et andet simkort på ferien.
Hvis først din telefon skal findes i udlandet og så retur til din danske telefonsvarer så koster det..
For øvrigt er det min opfattelse at du er i et ærligt telefonselskab - det er samme mand som startede telmore.. og princippet er enkelt og "billigt"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bibob advarer dig jo netop mod de udenlandske telefontakster, ellers giver det jo ingen mening at slå svaren fra, hvis det var samme takst som når du er i DK.

Men ja, de kunne godt have beskrevet det bedre ved at anføre udenlandsk minuttakst.

Så vidt jeg husker betales der endda dobblet udenlandsk minuttakst, når nogen lægger en besked. Det er fordi deres kald til din telefon er en vej og din telefons "kald" for at lægge beskeden på din teleudbyders server er en anden vej. Dermed 2 gange. Mange udbydere tilbyder, at man kan købe ubetinget (eller er det betinget - husket det ikke) viderestilling. Med dette sker denne "dobbelt-tur" ikke. Telefonbeskeden kommer slet ikke ud af DK, men lægges direkte på udbyderens server.

Så enten kan man slå telefonsvarer fra som Bibob beskriver eller tilkøbe den betingede (eller er det ubetingede) viderestilling.
Hej Alle
Tak for jeres indput - kan se der er lidt uenighed, ligesom hos bibobs support. Den ene lover mig refundering med tilbagevirkende kraft til 2007 (hvilket jeg ikke havde overvejet) den anden siger at det kan der ikke være tale om.... Der går mange dage mellem de svarer på mine mails....
De ændrede lynhurtigt efter jeg kontaktede dem teksten på deres hjemmeside, så der nu står "almindelig udenlandsk minuttakst. Det er nu et par uger siden jeg kontaktede dem første gang....

Citat:
"Bibob advarer dig jo netop mod de udenlandske telefontakster, ellers giver det jo ingen mening at slå svaren fra, hvis det var samme takst som når du er i DK."

Det er normalt gratis, når folk ringer til en bibob svarer - det koster kun at aflytte den.
Derfor fandt jeg det naturligt, at de foreslår at man slår svareren fra, hvis man ikke vil betale almindelig minuttakst (som jeg fandt naturlig at læse som den "normale minuttakst")

Til Bredum
Citatet er fra bibobs gode råd til udenlandsophold - jeg overvejede ikke at jeg skulle doppelttjekke andet steds for at se om de havde lavet fejl - dvs jeg læste ikke det du citerer om roaming
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis