Køb af havetraktor.

Hejsa. Jeg er i den indledende fase mht. at købe en kraftig havetraktor. Kraftig fordi den skal bruges til andet end at slå græs med i et stærkt kuperet terræn. Mit valg er faldet på en Craftsman 19,5 hk. Spørgsmålet er nu om jeg ska købe en med alm. gear eller en med hydro???? Det jeg er bange for er om hydro gearet er stærkt nok? Vil der kunne slæbe op ad stejle bakker med en fuld trailer eller vil remmen slirre?? Er der nogen der har erfaring om hvad der er stærkest af de to typer gear. Venlig hilsen Claus1.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
claus1

Velkommen her.

Hvis din traktor skal sejtrække vil jeg umiddelbart mene (hvis du med almindelig - - mener gearkasse med tand-hjul) og kobling at du skal have en med manuel gear-kasse (med tand-hjul) hvis en sådan fås' til en have traktor i den størrelse.

Nogen egentlig erfaring har jeg ikke, (har ingen selv) men vil alligevel mene at jeg ved hvilken form for gear du skal vælge.

Den anden form for transmission er ikke til sejtrækning og tvivler på at det vil holde ret længe.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Claus.
Jeg skal også snart have købt mig en havetraktor og valget er faldet på en V-Twin Husqvarna frontrider R15T med hydrostatisk transmission. Den skulle NEMT kunne trække den store trailer fyldt med sand, ifølge forhandleren. Fordelen er jo at man ikke konstant skal skifte gear under klipning. Forhandleren sagde at hvis det alligevel, mod forventning, skulle lykkedes mig at smadre hydrostaten skulle jeg gøre dette inden for det første år! Så koster det gratis!!! Efter garanti- perioden koster det en bondegård at få lavet.
...om Hydrostat- Transmission er det rigtige for dig kommer nok an på hvad du kommer i traileren. En traileren fyldt med marksten op af en stejl bakke...Næppe. Med græs/hæk og haveredskaber (og ungerne) ....sagtens!
På YouTube ligger der flere videoer af havetraktorer. Prøv at se den der hedder Stiga vs. Husqvarna (jonsered). Så ser du hvor stejl en bakke disse maskiner faktisk kan køre op ad.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Hej igen.
Tak for jeres indlæg.
Jeg har en kuperet græsplæne på ca 800 - 1000m2. Der skal den bruges som græsslåmaskine. Derudover har jeg 9,5 ha. som jeg skal igang med at plante til - grave ud - så - osv. osv. over de næste tre til fire år.
Jeg er ikke i tvivl om den kan klare plænen i mange år frem, men det er mere det øvrige jeg frygter. Det er som jeg skrev meget kuperet.
Tak for tippet mht. You tube, Mads. Ha ha der bliver gået til stålet i de optagelser må man sige.
Jeg kender ikke den Stiga du omtaler, men sådan som jeg har forstået det på forhandleren skal man stadig skifte gear selvom den har hydro, man har bare ikke nogen kobling der skal trædes ned. ( Ihvertfald på den jeg påtænker at købe)
De har ikke fået pakket den sending traktorer ud endnu så jeg har ikke set den live / prøvet den.
Jeg tror gerne at hydro skiftet kan trække en vognfuld sand mm ind imellem, men som du selv skriver kan det måske godt komme til at knibe med de tunge læs.
Hvis det går helt galt har jeg en gammel Deutz traktor eller min 4x4 Toyota, men det var for at undgå for meget "tung" trafik over markerne og i mosen (der skal jeg IKKE ud med det tunge igen fandt jeg ud af sidste år)
Venlig hilsen
Claus1.
på rigtigt store maskiner har man droppet mekaniske gear og benytter hydro femføring.
det er skrumler som denne. http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/dumper%25201.jpg&imgrefurl=http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2008/05/monster-liebherr-dump-truckher.html&h=336&w=448&sz=154&tbnid=53K4Blo4BFEAHM:&tbnh=95&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dliebherr%2Bdumper&hl=da&usg=__DAZ9ZemaGdq6DsAG0A8WfN_pvOs=&ei=pFuiS5T5GtPb-QbcuanHBg&sa=X&oi=image_result&resnum=1&ct=image&ved=0CBAQ9QEwAA

Jacob
Har selv en husquarna med hyrdrostat og tro mig den trækker alt den kan komme i nærheden af.

Eneste begrænsning jeg har oplevet er at den ikke kan stå fast pga. den vejer for lidt, udover dette trækker den bare derudaf.

Jeg ville selv til hver en tid vælge hydrostat frem for gear, hvis den også skal bruges til andet end at trække med.
Annonce
Koludabyg: helt enig.
Gearet er ikke det svage punkt, det er vejgreb og holde snuden nede.
Har en 14,5hk med gear og en 17hk tror jeg med hydro.
17eren er min fars og må derfor ikke knokles
Så bruger 14,5éren som trækker og har trukket en hestetrailer fyldt med store vinduer, det vejede mindst 1ton + 2 mand på krogen for vejgreb og 1 mand på snuden for at holde den nede så kræfter er der rigeligt af.
Men mangler så meget hydro gearet for når jeg slipper bremse/kobling kommer moment på en gang og så laver den enten hjulspin eller endnu være flyver bagover med mig (hvilket godt kan gøre ondt).

Som du beskriver dit behov tror jeg du skal ha de dæk med trator mønster man kan få til Craftman, lidt frontvægte og så hydrogear så du kan styre krafterne.
Almindelig gear er muligvis stærkere (ved det ikke) men kan ikke anbefales til tunge træk da det er som en raket med tænd/sluk knap.
hvis man skal have en traktor fra de to verden (landbrug og græsplænde)
er det vel en whelhorse plændetraktor!

den har "traktordæk" og beslag til frontvægt ud over knivboartet i mellem hjulene
og med side udkast. inklusive træk bagpå enden "anhænger" trækbolt eller "trailer" kugletræk.
for at den kunne klare de hårde betingelser som du stiller krav.
og ekstra hjulvægt. kan indgå.!

men jeg kender godt at de gængse plændetratorer.
at de kan trække som galde.!
 på grund af de lave udvæksling.
og for lette i vægten.
og der med fodfæste (hjulspind).!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis