Nye rør i varme-inst. -> jern + kobber ok?

Hej,

Jeg vil gerne flytte nogle radiatorer i mit varme-anlæg (lukket system med veksler til fjernvarme). Pt er systemet bygget op af "sorte" rør (fra 1951). Jeg er klar over problemerne med korrosion ifm. jern efter kobber, men gælder det også i et lukket system?

Hvilke andre alternativer har jeg - er det enten at bygge videre med "sorte" eller rustfri rør?

Jeg kan godt lide at det vil være let at bruge klem-fittings etc. som det normalt gøres med kobber. Det gør det lettere at lave-det-selv :-)

Mvh Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør ikke så meget at du blander jern og kobber i varmesystemet, da der ikke er ilt i vandet, det er kun i brugsvandet at det er noget skidt at blande det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak - jeg tænke i samme bane. Men jeg tør ikke løbe an på "Det gør ikke så meget" :-)

Er der nogen der har et link til noget litteratur eller lignende? Jeg vil gerne være sikker før jeg evt. ødelægger noget. Visse rør er skjult og den slags...

Mvh Morten
Hvis du er ked af at blande kobber med dine sortrør, skal du da heller slet ikke bruge rustfri stål rør.
Det er almindeligt at bruge kobber blandet med sort rør i centralvarmeinstallation, men aldrig, aldrig nogen sinde i brugsvandsinstallation.

Med venlig hilsen
ktm

 

god pointe med de rustfaste rør :-)

Ikke altid den snurrer lige hurtigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis