Mystisk lakfejl - Kommer det indefra?

Jeg håber der er en der har forstand på autolak der kan give mig et godt bud på et mærkeligt fænomen jeg har spottet på min bil.

Bilen er 2 år gammel med metallic lak. Og allerede efter ½ år opdagede jeg nogle mørke mærker ved den ene bagdør.
Det ligner umiddelbart at den øverste klare lak er helt intakt, så det er som om de mørke pletter kommer indefra.

Det blev så lavet på garanti. Men nu er pletterne kommet tilbage!

1. Kan det være noget der kommer indefra, eller fx en fejl fra fabrikken i den originale larkering?
2. Kan det lade sig gøre at male noget hvorefter malingen så falder af eller bliver usynlig så nøjagtig samme pletter kommer tilbage?

Vh. Michael.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 ja undskyld smilet men for mig ligner det alså den
afskrabning af  farve/lakken som der laves når skoene ikke
bliver løftet højt nok ved indstigning
som taxachaufør ser jeg det hverdag og har set resultatet på mange biler
specielt efter at man er gået over til vandbaseret lak

så den må du nok selv æde
du var heldig første gang at de tog den på garanti
glæd dig over det

men der findes nogen beskyttere der enten klæbes på
eller klikkes nedover afhængig af bilmærke

fåes både i sort /,klar./alufarvet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, men jeg er overbevist om at det ikke er den slags "skoskade". Det sidder iøvrigt rimelig højt oppe.

Jeg fik det som sagt repareret for 3 måneder siden, og siden dengang har der kun siddet folk bagi bilen 2-3 gange.

Og jeg synes jo også at det ser ud til, og føles som om at det øverste lag klare lak er intakt.
ja to tre gange medbragte passasere skulle ikke kunne gøre det
det er dårlig arbejde som der garanteret ikke er lavet ved en
autolarkere men hvor firmaet bare har troet de kunne sprøjte
noget oven på ud en ordentlig afslipning

men har du et billede af de der sider højere oppe
ville gerne se det vis muligt

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej,

Det ligner sand, sten , andet fra vejen der piskes op og ""sandblæser" kanten af panelet !!
Nogle bil mærker har an klar plastik beskytter monteret lige nettip der :-)

KVI
Høvlebænken:
Ja, jeg vil også gætte på at de bare har plasket maling ovenpå, som så er "gledet af".
Ang. billedet, så kan du se det på det øverste. Det er kun netop her problemet er. Det øverste billede viser kanten af venstre bagdørs hul.

Men stadig vil jeg jo gerne frem til hvad søren der kan have resulteret i de oprindelige pletter.
Jeg har 2 teorier:
1. Jeg går ud fra at der først males metallic, og så klar lak ovenpå. Så hvis de på fabrikken er kommet til at "tørre" lidt af malingen af inden den var tør, så kommer den mørke grunder frem, - og så bare har kørt klar lak ovenpå uden at opdage fejlen.
2. Kan det være en eller anden form for tæring der kommer indefra...eller er det ikke lidt vildt eftersom jeg opdagede fejlen allerede da bilen var ½ år gammel.

Hvad synes i om de 2 ting?

KVI:
Det er også muligt, men så synes jeg bare det er underligt at lakken ikke er helt "flosset op" og ru at røre ved - for den er nemlig helt glat.
Annonce
Jeg vil give kvi ret. Det ligner det jeg ser på min 1 år gamle bil, nemlig stenslag der sandblæser/slår lakken af.
Det er bagkanten af bagdøren ikke?
Jeg købte noget klart plast der var lavet af fabrikanten for at beskytte malingen efter jeg havde repareret lakken, det holder da endnu.
Jeg kører aldrig på grusvej. Jeg har ingen stenslag på forruden og der er INGEN andre steder på bilen der er noget der bare ligner det fænomen jeg beskriver. Og en del af det sidder jo så inderligt at det faktisk kun kan blive "ramt" hvis døren er åben, og det er den normalt ikke når jeg kører.
Og det er ikke fordi lige den kant "springer frem" og er længere ude end alt muligt andet på bilen.

Her er et billede af hvor på bilen det er:

Flere gode ideer?

Joooo, men

Det kan godt være at du ikke kører på grusveje.... men der er da sand og skidt samt uhyggelige mængder salt (virker slibende som som grus) på vejene. Mange lakker i dag er så dårlige at de bare ikke holder særligt godt.

Med hensyn til at der ikke er fremspring i dette område ...... nej men formen på et karosserri skaber virvler hvor luft og skidt bliver suget ind når man kører.

Jeg ved at dert nok ikke er rart at høe. men accepter dog fakta ..... !!

Kvi
det er da døren der banker på pladen, når den lukkes.. har set det før. døren smækkes for hårdt og giver lakken et ordnetligt dask - ellers er den spændt for hårdt og skal smækkes for hårdt i.

/cs

Hvordan ser døren ud det pågældende sted? Og er det i begge sider? Og kun bagdørene?

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også