Garagetag konstruktion

Hej

Jeg skal til at lave en garage på 6x6,5 - med flat tag (hældning 1:40) det er planen at der skal krydsfiner på taget og pap - jeg forestiller mig at der på midten af de 6 meter skal oplægges et H-jern så der er noget til at bære spærtræet af på - hvilken dimension skal dette h-jern have? derudover er jeg på jagt efter målene på spærtræet som skal bære 3 meter jeg forestiller mig det lægges med 60 cm mellemrum.

Er det iøvrigt nok at lægge 2 lægter/remme på 45x90 over åbningen til garageporten hvis taglægterne skal bære af på denne? åbningen/porten bliver 2,7 meter.

På forhånd tak for hjælpen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm uden at regne det helt store på det vil jeg ikke mene dine remmer er store nok til at bære din åbning, og jeg orker ikke regnestykket nu :-) Bjælken du skal bruge til at bære dine spær er en I-bjælke.. bare for god ordens skyld.. og den vil også blive rimelig stor når den skal spænde 6 meter.. det hjælper selvfølgelig at det bær i siderne også..

Er der ikke andre der kommer med noget skal jeg lige prøve at regne på det imorgen aften...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Så vil jeg da prøve at blande mig. uden at ha regnet eller noget vil jeg da gøre det på en lidt anden måde..

i stedet for din jern bjælke. ville jeg lægge en limtræsbjælke og over din port åbning ville jeg os ligge en stor rem. der er jo en del kilo i sådan en port.
ville heller ikke lægte taget, men bare dele mine spær ind efter pladerne. så de bliver samlet over et spær. self med et i mellem, så der ikke kommer for stor afstand.

Her er lige en lille hurtig tegning. håber du kan se hvad det forstiller og jeg har forstået dig rigtig

Hej

Din ide er desværre ingen mulighed da jeg er begrænset af højden pga. den støder op til en udestue hvor der er vinduer i 2,40 meter samt en skrå grund hvor jeg nødig vil grave garagen længere ned end haven af hensyn evt. vand indtrængen.
Hej du

Jamen jeg vil da lige sprede min ufattelige viden her...

For det første så brug en HEB stålbjælke istedet for en I bjælke - en HEB er knap så høj og giver derfor mere frihøjde...

Hvis du er smart bestiller du spærret hos en stålspærsleverandør - de vil gerne give en god pris i disse krisetider og så laver de også alle beregninger for dig...

Dernæst vil jeg fraråde dig at bruge krydsfiner til tagpap - byggeskadefonden har utallige eksempler på rådne tagkonstruktioner med krydsfiner og tagpap fordi fugten ikke har mulighed for at vandre - brug hellere fer og not brædder (mener de er 25 mm) - så har du en super god tagkonstruktion i mange år...

God fornøjelse
Eller brug taglægter + antimug behandlede krydsfinerplader, så skulle du heller ikke have problemer.

Men Znapster har helt ret, rupløjet brædder kan også bruges direkte på spærene.

Alternativt kunne der indlægges 2 stk HEB stålbjælker også bjælkespær imellem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis