Bukning af alupex rør

Jeg kan se at en bukkefjeder er en god ting når man skal bøje alupex rør pænt og med lille bøjningsradius. Jeg kan dog ikke se nogen steder om indvendig eller udvendig er bedst og jeg vil gerne købe det "rigtige". Er indvendig bedst og besværligst? - eller hvad er sandheden?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En indvendig må være sagen, og nej det er ikke spor besværligt.
Jeg skal bukke i alupex med 16 mm udvendig diameter til 2 formål.
Det ene til radiatororer og her tror jeg bukkefjeder er godt for noget af det er jo synligt.
Det andet er til gulvvarme i et lille badeværelse (ca. 4 kvm) og her kan jeg vel gøre det i hånden eller med bukke fjeder. Men er en indvendig bukkefjeder praktisk til det - eller trækker man den bare i en snor til næste bøjning.
Nogle gode råd?
Jeg har en del erfaring med pex, men ikke alupex som jeg har læst er lettere at bruge.
Den indvendige bukkefjeder er til korte buk og den udvendig til længere buk (bøjninger).

Bukkefjederen sparer dig dels for fittings og jo færre af dem desto færre samlinger og dermed potentielle utætheder.

Til gulvvarme behøver du ikke en bukkefjeder, hvis du trækker den i 16 mm - det bør du kunne gøre nemt idet din c/c afstand mellem rørene er ca. 30 cm.

Til gulvvarme behøver du ikke en bukkefjeder, hvis du trækker den i 16 mm - det bør du kunne gøre nemt idet din c/c afstand mellem rørene er ca. 30 cm.

Vil mene at man ikke skal have mere afstand imellem end aller højst 25 cm og gerne ned på 20 cm C/C , bare min mening. ledte efter dokumentation for min påstand, men kunne ikke lige finde det

Mvh
Dennis
Annonce
Iht. Uponor, så er den indvendige bukkefjeder til "små" rørstørrelser op til og med 26mm. derfra er den bedst egnede, udvendig bukkefjeder.
jeg vil lægge det med c/c på 20 cm når det er et bade værelse det plejer vi at gøre der hvor jeg arbejder
Mange tak for gode svar på spørgsmålet og i meget relevante naboområder.
Det er ikke sidste gang jeg vil udstille min usikkerhed på Lav Det Selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis