Spisgatter hansn utæt dæk og ruf

hej jeg er den lykkelige ejer af en fin spisgatter der dog trænger til en kærlig hånd, vilde starte med dæk og ruffet. så vild jeg bare høre jer ad om man kan lakere træ dækket vandtæt?? som der ser ud nu sider der tynde rodne spåndplader oven på et ellers fint trædæk hvorfor?? kan jeg fjerne dem og afstatte med lak? det samme med ruffet er betrukket med noget malet stof læred (også rodent). kan ruffet være vand tæt uden ??

tror ik der er slået gummi ned mellem dæksbjælkerne eller andet rent træ

på forhånd tak

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du har ikke ret meget forstand på træskibe forstår jeg !
Først og fremmest skal du have de spånplader væk, spånplader har intet med et skiv at gøre. Den idiot der har lavet en sådan dødssynd burde have noget tungt om halsen og søsættes.
Og nej du kan ikke larkere et dæk tæt, du skal have fjernet al den gamle gummi i nådderne og så skal der renses grundigt op, Det nye gummi der skal i, er flydende men det er en speciel proses der skal til for at lave det da det ikke må binde i bunden af nåderne.
Med hensyn til ruftaget så ville jeg nok lægge en glasfiber skal over så er du sikker på at det holder tæt Men først skal det gamle lærred af og ruftaget skal tørres helt ud inden du kan komme videre.
Iøvrigt er et larkeret dæk livsfarligt at gå på når det er vådt, det skal have olie der trænger ned i træet.
Men jeg vil foreslå dig at gå på Bibioloteket og låne bøger om vedligeholdelse af træbåde, inden du går igang, så er du bedre sikret mod at ødelægge mere end du gavner.

V.h.  Håndværkeren
coelan er en lak der faktisk ka lakere et dæk tæt. den kan gi sig helt utroligt meget, du kan slå på den med en hammer uden den flækker osv osv siger reklamen virker lidt som meget elastisk højglans epoxy hvis du spør mig ka også fåes i skridsikker udgave. ka du bruge det??? tvivler... i hvertfald er det satans dyrt!!! men det kommer jo an på hvilket dæk det er om det er planker eller teak dæk el andet. går ud fra at det er teak dæk siden du vil lakere det. her er et link så ka du jo selv undersøge det. Som der skrives af håndværkeren kan almindelig lak ikke lakere tæt det kan bare pynte. Jeg ville afhængig af hvordan det ser ud selvfølgelig nok gøre som håndværkeren for at få det bedste resultat.

http://www.hellers.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=73

http://www.youtube.com/watch?v=UnDDYqp31Lk

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej.

Hvad med nogle billeder. Det kunne da være interesant at se hvordan den båd ser ud.

Det lyder som et renoveringsprojekt.

Hilsen Knækspant


Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

Sådan umiddelbart er det nok en af dem der længe har været til ( afhentning) på DBA. eller G&G

Den gode Søren har nok tabt interessen allerede
Eller så knokler han røven ud nu............

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af FWM på 20 mar 2010 22:39
Eller så knokler han røven ud nu............

Det ville jo være rart med en form for respons

Vildt nok der gik lige 10 år med både og skibe i lange baner (: vi behandlede dækket med coelan lak tykt lag og det virkede faktisk de to år vi sejlede med den. blev faktisk helt nydelig lignede jo den havde teak dæk nesten +-
det var tider derudaf afsted gik det uden søkort radio eller noget, men vi havde et kompas (:

i dag  vilde jeg nok mene den var mere eller mindre bevaringsværdig og havde givet den et læreds dæk med linolie eller noget
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også