PU-skum i dæk

Min sækkevogn er punkteret grundigt i begge hjul over vinteren, og jeg har besluttet mig for at prøve at fylde dem med PU-skum. (Går det heelt galt kan jeg i værste fald bare købe en ny sækkevogn.)

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg sikrer mig at det bliver fordelt ordentligt, og at det størkner.

Jeg har en dåse "hobby-skum", der står intet om vand til at aktivere skummet med. Men der står at hulrummet skal fyldes 40% op, resten kommer med ekspansion.

Er det så bare at fjerne slangen, klemme dækket fast med en baggagerem og så ellers fylde i ventilhullet indtil jeg er sikker på at der er fyldt mindst 40% op? Eller skal jeg gøre noget for at det bliver fordelt? Andre tips?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil skummet ikke kollapse, når sækkevognen belastes?
Det er jo ikke så fleksibelt.
Hvad med at fylde noget flydende dæklapning i istedet?
Jeg har prøvet med "dækpilot", det hjalp ikke. Hvilket ikke overrasker mig så meget, hullet er stort nok til at luften fiser ud på under et minut, måske et halvt.

Om PU-skum kan bære ved jeg ikke, men flere andre siger da at de har gjort det med success i fx. plænetraktor.
Det jeg linker til er ikke dækpilot, det er en tyk masse der køre med dækket rundt og når du så punktere bliver det presset ned i hullet og størkner. Det kan lukke selv store huller uden du opdager du har været punkteret, bruger det selv og det virker
Jeg har forsøgt med pu skum, men det størkner ikke inde i slangen, da der skal ilt til. Samme princip som når det er i dåsen.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Hvad med at bore nogle huller i dæksiden og fylde skum ind der. bare indtil skummet begynder at komme ud af et af de andre huller. så får det jo også luft. jeg tænkte på 3-4 8mm huller eller lign.
Første gang du køre med noget tungt, så tror jeg skummet bliver tykket fladt.. Hva med en test i en fryse pose, så kan du se om det kan holde til noget overhovedet...!


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
PU skum er slet ikke egnet til det, vil med tiden bliver mast sammen, specielt hvis den belastes lidt.

PU skum behøver heller ikke luft som oplyst, men fugt til at hærde.

Vi bruger selv dæktætner fra Wurth som det der er linket til, og det kan faktisk holde utroligt meget tæt, men er kun til slangeløse dæk.
Nu har jeg prøvet, og det var da et forsøg værd.

I det ene hjul forsøgte jeg at fylde slangen med PU-skum, i det andet hjul fjernede jeg slangen og forsøgte at fylde dækket. I begge tilfælde kom jeg lidt vandt i først, og fordelte det så godt jeg kunne.

I begge tilfælde blev skummet ikke fordelt ordentligt. Godt halvdelen blev fyldt op med skum. Jeg ved ikke hvad der gik galt med den lufttomme slange, men jeg kan forestille mig at luften i dækket ikke havde noget sted at "komme væk".

Men så fik jeg prøvet det.

Dækkende var i øvrigt ikke punkteret ved at køre på noget skarpt, hullet var "på oversiden" (altså ind mod centrum), så flydende dæk-tætner tror jeg ikke ville have virket alligevel.
Dæktætneren lukker huller op til hvor du har fyldt det så er det på slidbanen behøver man ikke så meget og ved centrum så skal det fyldes over halvt op og så er spørgmålet om det kan betale sig.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis