dækstøtter som hjørnestolper i tilbygning

Hej
jeg skal have lavet en vinkeltilbygning til mit eksisterende hus, og i den forbindelse skal jeg have opsat to stolper i hjørnerne til at holde de to remme. Mn svigerfar mener, at det nemmeste vil være at købe 2 dækstøtter (soldater) til at stille ovenpå lecablokkene,og så lade remmene hvile oven på disse.
Jeg mener dog selv, at den eneste rigtige måde at lave disse stolper, så de kan bære belastningen samt vindtrykket, er ved at støbe to smedejernsstolper ned i betonen i fundamentet.
Er der nogle der kan oplyse mig om modellen med de to dækstøtter er forsvarlig, eller om jeg skal støbe stolperne ned, for at sikre mig en ordentlig stabilitet.
De to remme kommer ikke udelukkende til at hvile på stolperne, men hviler også undervejs på en murstensmur, samt ovenpå 3 vindueselementer.
På forhånd tak Morten

på forhånd tak

Morten jacobsen

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en ting er sikkert , soldaterne duer ikke, det vil aldrig holde , og vil heller ikke kunne godkendes
skal du have jernstolper i hjørnerne , skal de støbes ned
men er der krav om stolperne , eller er det ikke muligt at mure væggen op som bærende væg , det ville jo være langt det bedste
normalt murre du indervæggen på , lægger en rem ovenpå til spærene
så støber du gevindstænger ned i soklen i hjørnerne samt et par steder langs væggen ( alt efter hvor stort huset er ) så de kommer op i hulmuren
på den måde stormsikre du taget
Tak for det hurtige svar. Grunden til jeg skal have hjørnesøjler er, at jeg i hjørnet af tilbygningen skal have vinduer, 3 meter på den ene side af den ene stolpe og 3 meter på den anden side af stolpen, så det er for at remmen ikke skal hvile sin vægt af på vinduerne.

på forhånd tak

Morten jacobsen

Du skal være meget varsom med hvad du laver her, og for at kunne give et kvalificeret svar vil det kræve en meget omhyggelig beskrivelse af dels den eksisterende bygnings bærende elementer samt tilbygningen plus en nærmere specifikation af din tagkonstruktion.
Et par billeder eller en tegning ville fremme sandsynligheden for at du kunne få et kvalificeret svar herinde.

Hovedproblemet er vindlast - vandrette kræfter på bygningen som du for mig at se forsøger at overføre til ubelastet murværk.

Mvh

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Nedenfor har jeg vedhæftet 4 billeder af tilbygningen, med placering af søjler

på forhånd tak

Morten jacobsen

Vi prøver igen

på forhånd tak

Morten jacobsen

den gider ikke vedhæfte billederne, så jeg prøver igen senere

på forhånd tak

Morten jacobsen

Det ka' nu sagtens lade sig gøre, selvom jeg indrømmer at det ikke virker specielt intuitivt.

"Lad falde hvad ikke kan stå"


Jeg prøver igen

på forhånd tak

Morten jacobsen


endnu et

på forhånd tak

Morten jacobsen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis