dækstøtter som hjørnestolper i tilbygning

Hej
jeg skal have lavet en vinkeltilbygning til mit eksisterende hus, og i den forbindelse skal jeg have opsat to stolper i hjørnerne til at holde de to remme. Mn svigerfar mener, at det nemmeste vil være at købe 2 dækstøtter (soldater) til at stille ovenpå lecablokkene,og så lade remmene hvile oven på disse.
Jeg mener dog selv, at den eneste rigtige måde at lave disse stolper, så de kan bære belastningen samt vindtrykket, er ved at støbe to smedejernsstolper ned i betonen i fundamentet.
Er der nogle der kan oplyse mig om modellen med de to dækstøtter er forsvarlig, eller om jeg skal støbe stolperne ned, for at sikre mig en ordentlig stabilitet.
De to remme kommer ikke udelukkende til at hvile på stolperne, men hviler også undervejs på en murstensmur, samt ovenpå 3 vindueselementer.
På forhånd tak Morten

på forhånd tak

Morten jacobsen

Hej jeg skal have lavet en vinkeltilbygning til... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

                           nummer 3

på forhånd tak

Morten jacobsen

Hej Morten,

La' mig lige hjerne lidt på den her, men umiddelbart virker det som at murværket over vinduet i gavltrekanten  er frit-i-luften-svævende.
Det virker som om at overliggeren over gavlvinduet kun har et yderst minimalt vederlag.

Ang.gavltrekanter så cyklede jeg forrige år ned gennem Tyskland, Holland, Belgien og England i min sommerferie.
Holland var specielt fascinerende for mig pga. det sublime, gedigne håndværk man kunne iagttage på de århundredgamle bygninger. Her var de LANGT foran os på daværende tidspunkt - formodentligt også nu.
Men prøv lige at se dette pragteksemplar af en muret gavl. Det er ren poesi Ressourcerne og midlerne var små, vejrliget barskt og vestenvinden nådesløs og man udvikler over tid så en byggeteknik som holder længe og kan modstå elementenes rasen. Man vender stenene langs murkronen for at give ekstra holdbarhed. Dette er ikke dekoration, men ren funktion. At de vendte sten langs murkronen så også på smukkeste vis spiller sammen med krydsforbandet i murværket er blot en ekstra bonus man får, når man beskæftiger en dygtig murermester. Gad vide, om der i det hele taget findes denne slags murer idag? - næppe. Her er den højeste form for kvalitet og æstetik et spørgsmål om hvor mange m2 sten man ka´stable om dagen.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hej Morten,

Jeg har valgt ikke at bruge mere tid på det.
Der er så mange ting i dit projekt af både teknisk og æstetisk art, som jeg med min bedste vilje ikke kan få til at gå op, at det virker omsonst at forsøge at lave en statisk analyse.

For det første er din taghældning meget lav, så du skal regne med en anseelig snelast, hvilket formodentligt gør din 100 X 100 "rem" i bagmuren ekstremt underdimensioneret.
For det andet får du en voldsom kuldebro i hjørnet i gavlen mellem de 2 vinduer op imod loftet.
Jeg kan med min bedste vilje ikke regne ud,hvorledes du har tænkt dig at bære det murværk over vinduet i gavlen.

Jeg tror at der en hel del detaljer som du bliver nød til at redesigne - især hvor vinduer/loft/tag mødes.

Mvh


"Lad falde hvad ikke kan stå"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis