Liguster vs. bøg

Hej, jeg skal snart plante en ny hæk. Har bare lidt problemer med at beslutte mig for om det skal være liguster eller bøg. Hælder nok mest til bøgen. Er der nogen der kan fortælle mig hvor ofte de to typer skal klippes ! Kan de begge vokse på sandet jord ? Hvor lang tid tager det at få en ordentlig hæk på 180cm ?
På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal begge klippes mindst en gang om året, hvis du klipper flere gange bliver den mere tæt.
De skal nok begge have noget forbedring af jorden hvis den er meget sandet, og hvis du har tænkt dig at plante den her i foråret, så skal du vande hele sommeren. Det er meget bedrer at vente til efteråret med at plante, den vil alligevel ikke nå at vokse ret meget den første sommer, så det er hurtigt indhentet.
Liguster vokser lidt hurtigere end bøg, alt efter hvilken sort du køber, til gengæld er der mere fugleliv i en bøg.
Og hvornår den bliver 180? Det kommer and på hvor store planter du køber, hvor godt du passer dem og hvordan jorden er.

Green

Du kunne også overveje avnbøg. Fordelen er, at den beholder de fleste af bladene om vinteren, så din hæk ikke er helt åben.
Du skal normalt klippe to gange om året: efter første rugekuld og så hen på sensommeren.

MvH,

Bent
Bøgen vil over tid få et større og dybere rodnet end ligusteren. Bøgen burde således i højere grad kunne holde sig med næring og vand end en liguster, hvis det er let jord, der ikke holder så godt på vandet i det øvre lag.

Og derudover enig med de øvrige i, at det er bedst at plante hæk i efteråret.
Så er beslutningen taget det bliver en bøgehæk. Efter at have googlet "avnbøg" er jeg nu blevet overbevist om at det er den almindelige bøg, der beholder længst, så det bliver nok den... og vi venter til efteråret med at plante....
Tak for svarene !
Har selv bøgehæk i kolonihaven og liguster herhjemme... Foretrækker ligusteren... Synes den er pænest, og nemmest at rydde op efter.
Bøgehæk, alle de der store blade flyder over det hele... Bladene fra ligusteren er lidt lettere at holde styr på. Synes jeg

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis