Vi har lige haft en tråd om emnet:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic
Siden har jeg ladet mig fortælle, at disse oplysninger, som der bringes til torvs, er taget ud af en helt anden sammenhæng, og aldeles ikke er dækkende for det reelle problem. En af bannerførererne i det selvbestaltede råd er ærkekommunisten Knud Vilby, til hvem jeg slet ingen tillid har.
Som jeg tidligere har anført, har menneskeheden i titusinde år, lige siden ilden blev opfundet, varmet sig ved og i øvrigt benyttet sig af ild, så mon ikke vi har tilpasset os den situation?
Træ skal måske i fremtiden behandles som miljøfarligt materiale og deponeres i enorme giftdepoter???
Danmarks Miljøundersøgelser er også gået ind i sagen, kan man læse på tekst-tv i dag.
Brændeovne er meget skidt, det forurener for meget og udleder for mange partikler.
Når man fortæller den samme historie mange gange nok, bliver den til sandhed.
Kald mig derfor Mads om ikke brændeovnsejere/brændefyrsejere inden for en overskuelig tid bliver pålagt en "forureningsafgift", det er oppe i tiden og en kærkommen lejlighed til at inddrive penge til den slunkne statskasse.
Afgiften kommer for at få os til at skifte de gamle brændeovne/fyr ud med nye, eller for at få os til at søge andre energikilder.
Varmepumper anbefales kraftigt af Det Økologiske Råd, der må havde aktier i disse.
Jeg bor hvor fjernvarme aldrig kommer og er netop blevet tvunget til at udskifte en olietank, så varmepumpe står ikke øverst på listen. Bliver min brændeovn beskattet med de 4-8000 kr om året som Det Økologiske Råd foreslår, så kan jeg lige så godt skrotte den og nøjes med oliefyret; det forurener jo ikke. . . .
Samtidig kan man læse at vi ved et regeringsskifte kan se frem til en afgift på 35 øre pr. kørt kilometer på tæt trafikerede veje. . .
Fremtiden ser lys ud.
Nå, det var der ikke meget "lav det selv" i, med mindre man står for at skulle anskaffe og montere en brændeovn. . . .Så skulle man måske tænke sig om en ekstra gang.