fuldspartle trædør med hvad?

Hej
Jeg skal male en trædør fra 1960 som p.t. står i mørk finér. For at få den helt glat havde jeg tænkt at den skulle spartles først, men er lidt i tvivl om hvad man skal spartle sådan én med. Den skal jo "fuldspartles", men tænker at sandspartel nok ikke lige er sagen :-)

Nogle gode råd?

Vh, Silas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pollyfilla kar noget de kalder "Glat overflade" som fås på tubeform.
Det er en MEGET finkornet spartelmasse som vil fjerne selv de mindste åreaftegninger på din finérdør.


"Lad falde hvad ikke kan stå"

T-Hansen's 2-komponent polyesterspartelmasse til biler, er billig og meget stærk, svarer vist meget godt til den der bliver anbefalet ved Flugger og lign steder til brug ved spartling af træ.

Den er ikke det nemmeste at arbejde med, da den hærder hurtigt, - men bestemt ikke umuligt, har brúgt det på 2 døre indtil nu og flere venter ;-(
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dana har bla. også disse på tuber, mener den hedder snedker spartel, det er også en meget finkornet spartelmasse.

Der er flere producenter der levere disse, og det er lidt forskelligt fra forhandler, til forhandler hvilken producent de sælger, men ens for dem alle er dog at det skal være en meget finkornet spartel, så spørger du efter dette burde de finde den rettet spartel til dig.
2 komponent spartel til dør... Ja, hvorfor ikke.... God arbejdslyst med at slibe..... Du har nok fortrudt det inden du har fået slebet til det resultat du gerne vil havde....
Acrylspartel kan fint gøre det, og er sikkert også meget billigere en 2komponent bil spartel. Perfekt at arbejde med, og let at slibe og slibe pænt og holder ganske fint. Desuden er den lavet til indendørs træværk...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hej

Jeg malede mine mørke glatte inderdøre...

Jeg startede med at afvaske med grundrens, derefter afslibning med korn 180.

Så fik den 2 x grunder til træ, derefter afsleben med korn 220, herefter færdig maling.

Det gav et rigtig flot resultat, og fremstår helt glatte uden åretegninger...

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super..
Der er ikke gennemslag på dem? Skal man lige være lidt opmærksom på hvis det er gamle brune/mørke trædøre...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
@je__ns

Jeg tror på at en god fed grunder, med det rette forarbejde, kan erstatte f.eks. Polyfilla's finkornede spartel på f.eks en finérdør.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hej
Hvis der er slagmærker eller andre større ujævnheder, skal du nok lige spartle de steder.

mvh jens
Jeg takker for svarene :-)
Vh, S
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også