Spånkapatitet for lille vertikal metalfræser (Rotwerk EFM 150)

Hej,

Er der nogen der har erfaring med hvor stor en spån man kan tage i 6062 og 6082 aluminium med en lille vertikal metalfræser (konkret en Rotwerk EFM 150, men den svarer blot til den "Micro Mill" der sælges i mange varianter).

Er der nogen der har erfaringer med samme maskines kapatitet i stål (rustfrit og automat) og andre hårde materialer.

Jeg ved det er en meget lille maskine med deraf følgende begrænsninger, men jeg vil gerne have en ide om hvad der er muligt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg kender ikke maskinen, men med en motor på 300 watt, og en morsekonus 2, som jeg ser det har den ikke en antrækbolt. (ved fræsning har værktøjet tendens til at løsne sig, hvis der ikke er en antræksbolt)
Endelig har den kun bevægelse i Z retningen, i selve spindelen.
Alt i alt ligner det en boremaskine med krydsplan...

Jeg har en bænkboremaskine, med mk2, og med et krydsbord, den er kraftigere i opbygningen.
Det går an med fræsning i aluminium, men til jern kan man kun fedtfræse...

mvh jens
Hej,

Jeg er selv lidt i tvivl om den har antræksbolt, men det håber jeg sørme for ellers må den retur uåbnet. Hvis man kigger på billeder af den, er der en lille låge i huset, lige over spindelen som kunne tyde på at den har en antræksbolt (eller mulighed for det).

Mht. bevægelse i Z-aksen, så er der alm. lead screw i  søjlen (samme type som X og Y) ud over finjusteringen, så det skulle ikke være noget problem.

Hele konstruktionen (søjle, spindel, X, Y- og Z-akser, gearing, etc.) ser identisk ud med en Sieg X1 der sælges under navnet "Micro Mill" af Axminster, Arc Euro Trade, Harbor Freight, Enco, etc. Eneste forskel (som jeg kan se på billederne) er motorhuset og så en 300W motor (opgivet) mod 150W på alle Sieg X1 varianterne.
Jeg vil selv give et bud på at den har antræksbolt. Hos A1 Maskiner sælger de et MK2 spændetangssæt som de i beskrivelsen selv anbefaler til Rotwerk EFM 150 (som de også sælger).

Det bekræfter jo ikke helt at den har antræksbolt, men det peger da i den retning.

Hej
Har du set på efm 200 ds, den ser mere robust ud, med bla en mk3.
Men nu kender jeg jo ikke dit behov.
Jeg har købt et spændetangssæt til min fræser her, ikke så dyrt men en god kvalitet...
www.net2l.dk

mvh jens
Jeg har leget lidt med en Rotwerk på en messe.
Arbejde i stål kan du glemme, du kan kun tage så lidt spån at fræseren gnubber i stedet for at skære. Alu og plast er OK, messing går til nød.
Jeg er også negativ over for skruespindlerne i X- og Y-retningerne. Det er almindelige gevindstænger i stedet for trapezgevind, og så vidt jeg husker har de en stigning på 1,25 eller 1,5 mm så skalahjulene har en tåbelig deling per omdrejning.
Det eneste man vel ikke kan brokke sig over er prisen. Man får hvad man betaler for.

Bent.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis