Radonspærre i forbindelse med gulvrenovering

Jeg skal snart have støbt et gulv, da jeg har gravet det tidligere op og efterisoleret, så der kan komme gulvvarme. I den forbindelse er jeg i tvivl om der skal lægges radonspærre, når det er et eksisterende byggeri og om det er nødvendigt, når det nye gulv er et jernarmeret beton gulv. Desuden er jeg i tvivl om, hvordan det skal gøre.

Jeg vil derfor høre andres mening om de syntes det er nødvendigt og i givet fald, hvordan det skal gøres.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo an på hvad du har af loft i dag, og om der er en tæt damspærre bagved dette.

Umiddelbart så ville jeg pille det gamle loft ned, for at opsætte en ny tæt damspærre, herefter forskalle med høvlet forskalling pr. 300mm, også op med det nye gipsloft.

En evt. efterisolering ville jeg foretage ovenfra hvis muligt, hvis ikke må du i stedet påfore spærene inde i huset inden dampspærren opsættes, alt efter hvor meget plads der er, og hvor højt du har til loftet.
@koluda det svar ramte vist den forkerte tråd

@ Sunemr

Hvis dit armeringsjern er min. Ø 6mm, er betondækket godkendt radonspærre.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvordan kan det være at det har noget med jernet at gøre om det er tæt for radon. Hvad med dampspærre. Synes at have læst at der skal være det i gulvet også? Og at det var i den skum der lægges med trægulvet. Og den stopper vel også radon. Men hvad når der lægges klinker, så kommer det vel op igennem

Å åååh nu blander jeg bare det hele sammen. Hjælp mig med at redde det ud igen ;0)

 

Skrevet af FWM på 15 mar 2010 08:54
@koluda det svar ramte vist den forkerte tråd

Så var det derfor jeg ikke kunne se svaret, og måtte lave et nyt..

Lægges der klinker skal der ikke lægges en fugtspærre, det er kun hvis det er fugtfølsom gulvbelægning der lægges, at der skal lægges en fugtspærre også.

Grunden til at en armeret betonfladen anses for at være radontæt er at jernet forhindrer svindrevner i betonen, men der skal stadig etabeleres en tætning rundt i kanterne, dette klares normalt ved at klæbe en folie fast i kanten rundt, som lægges ud på isoleringen under betonen, så kanterne er lukket af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis