beholde gammel udestue eller ej?

I forbindelse med at vi har overtaget vores hus, er det nu tid til at få justeret BBR meddelelsen noget. Helt specifikt, så har huset en udestue, som aldrig blev tilføjet.

Nu opstår der så et dilemma. Det er en gammel, utæt og ikke vedligeholdt udestue, men vi synes nu godt om funktionen af den, men nu når den skal tilføres BBR kommer der jo så en stigning i ejendomsværdiskat.

Her til kommer så en række spørgsmål, som vi har søgt og søgt på nettet, men har stadig ikke kunne finde nogle svar.

Hvor dyr vil en ca 30m2 lukket udestue bidrage til ejendomsværdiskatten? Ved godt der er mange faktorer, men snakker man typisk 500 om året, eller 3-4000?

Hiver man dørene af, så det er en åben udestue, hvordan ændrer beskatningen så? Hvis det er tilfældet, kan man jo overveje det.

Alle andre råd og ideer modtages gerne. Synes ikke rigtigt at jeg kan finde ud af hvad man skal finde på med den.

Mvh Lars

Mvh Lars Hansen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den ikke er med fast varme instalation, tæller den ikke med i boligarealet, men som udhus.
Som jeg lige husker det, tælles udhuse kun med som 10%, til boligarealet.
(så dine 30 m2, tæller 3 m2)
mvh jens
Start altid med at gå til bygningsmyndigheden og her få lov til at se alle de byggesager der er på den ejendom man vil købe/har købt. Herved kan du se om der er søgt og om det opførte svarer til det godkendte.
BBR-registeret skal af ejeren holdes korrekt opdateret, også selv om der ikke er søgt om nødvendig tillladelse. Registeret er ikke garantier for lovligheden.
Såfremt du lovligt skal kunne hiver dørene af, så skal udestuen opfylde isoleringskravene til opvarmede beboelsesrum og det gør den med garanti ikke. Udestuen må ikke forsynes med fast varmeinstallation, men gerne med brændeovn eller pejs.

Udestuer henhører ikke under reglerne for udhuse/carporte/garager/drivhuse

Er ejedomsværdiskatten ikke alene af grundværdien???
Udestuer  høre under småbygninger, garager mv. sålænge de er uden fast varmeinstalation, og er under 50 m2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nyopførelse af samme, kræver ikke byggetilladelse, men kun en anmeldelse til kommunen.

mvh jens
til je__ns.

Mit svar er bygget på det nugældende Danske Bygningsreglement: Særlige regler langt fra lands lov og ret har jeg ikke kendskab til.
Se kap. 1.5 i BR-08.  Der står udhuse , men ikke udestuer
Særlige regler langt fra lands lov og ret har jeg ikke kendskab til.
Hvem har dog også foreslået det ????????????????????????????????????????????

Der er ikke noget som er benævnt udestue i byggerelementet, men det betragtes som en overdækket terasse, og som følge deraf, nøjes med en anmeldelse til kommunen, har de ikke kommen med afslag inden 14 dage går man bare igang!!!!!!!

jens
Annonce
Til jens og andre.
Som angivet i mit første svar, så henvend dig først til bygningsmyndigheden i din kommue og få den korrekte svar for dig.
Hvis du har blot et rimeligt kendskab til lovgivningen, så se dette link: WWW.ebst.dk/br08.dk/br_01/0/57/0/udestue. Her vil du kunne konstatere, at reglerne for garager;carporte/udhuse/drivhuse ikke er gældende for udestuer.
Dit link virker ikke...

Det var bare det jeg fik at vide, hos kommunen,da jeg opgraderede min overdækkede terasse, til en udestue. (altsår jeg kun skulle anmelde)
Og det virker stadigvæk ikke, så jeg blev ikke klogere..

Sniffer  
Havde lykkeligt glemt dette indlæg, men det var da godt med et lille "ping" på det.

I mellemtiden har vi fået godkendt udestuen. Umiddelbart ser det ikke ud til at det har ændret noget på værdisætningen af huset, og derfor ingen konsekvens for beskatningen.

Personligt synes jeg nu nok også at vi har betalt rigeligt "skat", når de tager 2900,- for at kigge på en tegning og tilføje den til BBR.

Mvh Lars Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis