isolering af gulv

hej lds

min den gamle skal have isoleret sit gulv der er et gammelt træ gulv på strøger og ca 50cm luft til jord. det gamle gulv skal op men strøgerne skal beholdes og så skal der isolering ned med hvad for en slags rockwool eller flamingo???

hellere skide det ud end at smide ud..

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge mineral uld til det, flamingo er næsten umuligt er få gjort ordentligt tæt mellem bjælkerne.
Nu skriver du ned til jord, hvis dette er tilfældet så er det sikkert en ventileret bjælkelag, også skal isoleringen sættes mellem bjælkerne.

Er det ikke tilfældet og du har beton i stedet for jord i bunden, så er Orla´s lige efter bogen.

Og det ville her også være en god ide at lime en 20-30 mm flamingo på indersiden af soklen hele vejen rundt.
Med al respekt, ville jeg anse Koludabyg's foreslåede 20-30 mm randisolering for at være en anelse karrigt.
Personligt ville jeg vælge at skrue 100-mm murbats op på soklen, så får din far nemlig en varm bagmur helt til gulv og mindre fornemmelse af træk og fodkulden. Og husk Ikke at dække ventilationsristene i krybekælderen til.
Og skal det være RIGTIGT fint, ville jeg lægge isoleringen i mellem bjælkerne på vindpap udspændt her imellem.



"Lad falde hvad ikke kan stå"

okay hvor meget ville i sige der skulle i gulvet havde tænkt på 1x145mm også 1x95mm rockwool A bats også ligge dem forskudt af hinanden...

hellere skide det ud end at smide ud..

Hej

Jeg kan ikke lige se hvad randisolering af den ene eller anden dimension kan bruges til da der jo i forvejen bør være isolering helt ud til soklen hvor det er muligt p.g.a. bjælkerne.
Ned mod krybekælderen bør man afslutte med en hård selvbærende mineraluldsbatts som vindtæt lag, da næsten alt andet giver risiko for skimmelsvampeproblemer.
Denne batts kan med fordel monteres under bjælkerne i nogle T-formede lægter, så bjælkernes kuldebro brydes af disse.
Hej (måske især Orla).

Jeg er ved at istandsætte entre/trappe i vores hus fra 1903. Under trappen er der et lille "rum" hvor jeg pillede det gamle bræddegulv + bjælker op. Jeg har lavet en tilsvarende konstruktion med bjælker ovenpå klaplaget, klodset op på murpap. Efter råd lagde jeg 100mm isolering ned + dampspær lige under gulvet. Der er vel 3-4 cm mellem isolering og gulv/dampspær og der er udluftning ud mod terræn, dvs. at konstruktionen burde være ventileret, men selvfølgelig ikke så meget som den oprindelige konstruktion har været idet der nu ikke kan sive luft ned/op mellem brædderne og fordi der selvfølgelig er mindre luft under konstrutionen.

I forlængelse af dine svar ovenfor kan jeg se at det ikke er korrekt (dampspær forkert placeret og for meget isolering). Det er ikke for sent at tage gulvet op og fjerne dampspær/reducere isoleringstykkelsen, men der er selvfølgelig surt arbejde. Jeg kan ikke etablere fugtspærre mod terræn da der står en væg på i den ene ende af gulvet så de sidste par brædder og bjælkelaget er nød til at blive liggende.

Vil du/I anbefale at jeg tager action....?

Mvh
Hejsa

Som jeg forstår det har du ventilation gennem væg/sokkel mellem isolering og dampspærre og derved bliver din isolering uvirksom, da varmen så bare forsvinder med ventilationsluften.

Men ellers er situationen ikke nem: Er ventilationen her en del af den samlede ventilation til et større gulvområde/krybekælder?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis